Provincie Limburg

Persberichten

Tevredenheid over Veolia blijft stijgen
Reizigersonderzoek Openbaar Vervoer

De waardering van de Limburgse reiziger in het openbaar vervoer voor de dienstverlening van Veolia is in 2008 flink gestegen. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer. Dit is een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid in het openbaar vervoer dat jaarlijks wordt gehouden. Vooral de stijging in Noord- en Midden-Limburg is opvallend. Daar steeg het rapportcijfer van een 6,8 in 2007 naar een 7,4. In Zuid-Limburg steeg de waardering van 7,2 in 2007 naar 7,3. Ook het landelijke gemiddelde ging omhoog van 7,0 in 2007 naar 7,2.

De scores in Noord- en Midden-Limburg (NML) en Zuid-Limburg (ZL) zitten dus boven het landelijk gemiddelde. Bij aanvang van de concessieperiode in 2007 waren er nog opmerkelijke verschillen in waardering door de reizigers in beide regios. De resultaten van 2008 geven aan dat Veolia over de hele provincie een vergelijkbaar kwaliteitsniveau levert.

Algemeen
In Noord- en Midden-Limburg is de waardering voor bijna alle aspecten gestegen. In Zuid-Limburg vertonen de resultaten van 2008 een meer stabiel beeld ten opzichte van de cijfers over 2007. Aspecten van het openbaar vervoer die door de reizigers in beide delen van Limburg het best worden gewaardeerd, zijn de kans op een zitplaats (8,8 in NML en 8,3 in ZL). De netheid van de voertuigen stijgt in beide regios met een vol punt: 7,4 in NML en 7,3 in ZL. Verder krijgt het in- en uitstapgemak een hoog cijfer (8,5 in NML en 8,2 in ZL). Ook het gemak waarmee een kaartje kan worden gekocht scoort hoog: 8,2 in NML en 7,8 in ZL.
Het meest opvallend is de hoge waardering door 65-plussers. Zij gaven het openbaar vervoer een 8,4 (NML) en een 8,8 (ZL).

Trein
De Maaslijn en de Heuvellandlijn zijn in de OV-Klantenbarometer ook afzonderlijk onderzocht. De waardering voor de dienstverlening op de Maaslijn steeg van 7,0 in 2007 naar 7,1 2008. Ten tijde van het onderzoek in 2007 startte Veolia de inzet van de nieuwe treinstellen. Kennelijk komt dit slechts beperkt tot uiting in de waardering. Het valt op dat de waardering voor de kans op een zitplaats op de Maaslijn daalt van 7,5 in 2007 naar 7,0. Het gemak bij het in- en uitstappen stijgt daarentegen van 7,5 naar 8,7. Op de Heuvellandlijn bedroeg de stijging 0,3 punten naar 7,5. De inzet van de nieuwe treinstellen heeft hier een positiever effect. De reizigers zijn met name te spreken over de netheid van de treinstellen (van 6,0 naar 8,0) en het duidelijk aangenamer geluidniveau (van 5,7 naar 7,5). Ook het gemak bij het in- en uitstappen is hier door de lagevloertreinen gestegen. Dit werd gewaardeerd met een 8,5, tegen 7,9 in 2007. De reizigers vinden ook op de Heuvellandlijn dat de kans op een zitplaats is gedaald: van 8,0 naar 7,3.
De grootste stijging in waardering voor de Limburgse spoordiensten is te vinden bij de 65-plussers. Zij geven de Heuvellandlijn in 2008 een 8,8 tegen een 8,0 in 2007. De Maaslijn kreeg in 2007 een 7,5 en nu een 8,5.

Punctualiteit
De punctualiteit van de bus wordt in beide concessiegebieden gewaardeerd met 6,8. In Noord- en Midden-Limburg betreft het een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar (was 6,1), in Zuid-Limburg blijft dit vrijwel gelijk (was 6,9). De punctualiteit van de trein wordt op beide lijnen gewaardeerd met een 6,6. Op de Maaslijn is dit een stijging ten opzichte van 2007 (was 6,1), op de Heuvellandlijn betreft het een daling (was 7,2). Het overstappen op een trein of bus wordt gewaardeerd met iets minder dan een zes.

Veiligheid
De veiligheidsbeleving van de reizigers in de trein en in de bus is ronduit goed te noemen. In de trein en in de bus wordt dit gewaardeerd met bijna een 8. Ten opzichte van 2007 is er sprake van een lichte stijging (was 7,5).

Tegenvallers
Naast de over het algemeen hoge score, zijn er ook enkele tegenvallers. Allereerst de informatie die Veolia bij vertragingen geeft, daalt in Noord- en Midden-Limburg van 4,9 naar 4,4. In Zuid-Limburg stijgt deze van 4,6 naar 4,9. Voor de trein is dit hoger: De score schommelt voor zowel de Maaslijn als de Heuvellandlijn rond de 6. Ook is de waardering voor het tarief onder de maat: in Noord- en Midden-Limburg daalt deze van 5,4 naar 5,0, in Zuid-Limburg stijgt dit licht van 4,8 naar 5,1. Voor de trein is er sprake van een vergelijkbaar beeld.
Nieuw in het onderzoek is de waardering voor het afhandelen van klachten door Veolia. Met een gemiddelde waardering van een 5+ is ook hier nog de nodige winst te behalen.

24-3-2009 15:15