Gemeente Moerdijk


24-03-2009: Is Moerdijk wel zo verkeersonveilig?

Uit het aantal verkeersklachten dat de gemeente ontvangt, zou je kunnen denken dat de gemeente Moerdijk een verkeersonveilige gemeente is.
Maar is dat wel zo?

Situaties die onveilig lijken, zijn dit dikwijls helemaal niet, juist omdat iedereen er goed oplet. En op de onopvallende kruisingen gebeuren soms juist wél ongelukken.
De afgelopen jaren hebben de gemeente, provincie en rijk zich geconcentreerd op het veiliger maken van wegen en kruisingen waar veel ongevallen geregistreerd zijn.

De cijfers
Het verloop van verkeersongevallen in de afgelopen 10 jaar geeft duidelijk te zien dat dit een behoorlijk effect heeft gehad. Het aantal ongevallen op gemeentelijke wegen is met 40% gedaald. Op het totaal van rijkswegen, provinciale en gemeentewegen is het aantal ongevallen zelfs met de helft afgenomen. Dit alles ondanks het feit dat de wegen veel drukker zijn geworden.

Ongevallenverloop van gemeente, provincie en rijk in de gemeente Moerdijk

De ongevallen van de laatste 3 jaar op gemeentelijke wegen geven geen grote ongevallenconcentraties (zogenaamde black-spots) meer te zien. Enkele locaties springen er echter nog steeds uit. De kruising Langeweg / Vogelweg (10 ongevallen), kruising Zuidelijke-randweg / Orionweg (7), de kruising Noordlangeweg / Oost-middelweg. (5) en de Provinciale Langeweg N285 / Prins Hendrikstraat (5) vertonen veel ongevallen, ondanks de maatregelen van gemeente en havenschap. Deze aantallen zijn gebaseerd op de geregistreerde ongevallen en betreffen dus niet alle ongevallen. Ze geven echter een goed beeld van de meest ernstige ongevallen en de grootste knelpunten.

Het gevoel
Inmiddels pakt de gemeente ook locaties aan waar het gevoel van onveiligheid groot is. Denk daarbij aan de schoolomgevingen, de lintbebouwing langs smalle dijken en de diverse stads- en dorpskernen. Aanpassingen aan wegen, de zogenaamde civieltechnische oplossingen zoals wegversmallingen en drempels, zijn meestal niet afdoende om het juiste gedrag af te dwingen. Ze hebben daarnaast ook veel nadelen zoals geluidsoverlast en trillingen.

Andere effectieve manieren om het rijgedrag te beïnvloeden zijn politiebekeuringen en het plaatsen van matrixborden. Deze borden wijzen weggebruikers op hun rijsnelheid: U rijdt nu km/per uur. Ook Veilig Verkeer Nederland (VVN) blijft weggebruikers wijzen op hun verkeersgedrag b.v. met hun campagneborden zoals Bob blijft fris, tevens geeft VVN verkeerscursussen aan kinderen (verkeersexamens) en aan ouderen (BROEM).

Samengevat
We zijn op de goede weg maar de laatste restjes onveiligheid kunnen we alleen met zn allen oplossen. Door niet onnodig met de auto naar de school of de winkel te komen, door niet te hard te rijden, door niet gevaarlijk te parkeren en door wél gewoon rekening te houden met elkaar.