Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Staatssecretaris De Jager in AutoWeek:
'Elektrische auto's voor altijd bpm-vrij'

Amsterdam, 24 maart 2009 - Zogenaamde Zero Emission Vehicles (ZEV's), zoals elektrische auto's en auto's op waterstof, moeten voor altijd bpm-vrij blijven. Dat bepleit staatsecretaris van Financiën Jan Kees de Jager in een interview met AutoWeek. Het tijdschrift organiseerde een testrit in een volledig elektrische sportauto: de Tesla Roadster.

Op dit moment zijn dit soort voertuigen bpm-vrij tot 2013. "Ik zal er alles aan doen om deze voertuigen fiscaal te stimuleren," aldus De Jager. "Als het aan mij ligt, wordt de huidige regeling minimaal verlengd tot 2018. Dan verdwijnt de bpm, zodat voor dit soort Zero Emission Vehicles nooit meer bpm hoeft te worden betaald. Ook andere initiatieven om de komst van elektrische voertuigen naar Nederland gemakkelijker te maken, zal ik graag fiscaal steunen."

Belastingvrij op binnenwegen
Ook bij de nog in te voeren kilometerheffing zouden dit soort voertuigen in het voordeel moeten zijn, vindt de staatssecretaris. "Ze zijn wat mij betreft voorlopig ook vrijgesteld van het milieudeel van de kilometerprijs. Je moet uiteraard wel gaan betalen als je met je Tesla in de spits op de ring van Amsterdam rijdt, maar als je de auto alleen op leuke binnenwegen gebruikt in het weekend, rijd je dus belastingvrij."

Ook schone dielsauto's
De Jager zegt verder zo snel mogelijk schone dieselauto's fiscaal te willen ondersteunen. Dit betreft dieselauto's die aan de zogenaamde Euro 6-norm voldoen. Die wordt in 2014 verplicht voor nieuwe modellen. "Van de Europese wet mág ik deze auto's niet subsidiëren, omdat Euro 5 nog moet worden ingevoerd. Het is de auto-industrie zelf die dit destijds heeft afgedwongen om verstoring van de markt te voorkomen," zegt De Jager. "Maar ik zeg toe dat ik, zodra dat juridisch mogelijk is, zal voorstellen om de milieuboete via de belasting voor dieselauto's die aan Euro 6 voldoen, te schrappen. Dat betreft dus de hogere bpm voor diesels of de hogere motorrijtuigenbelasting."

Op dit moment zijn er slechts enkele modellen op de markt die al aan deze eisen voldoen: onder meer de BMW 330d en de Mercedes E 300 Bluetec.

Over Sanoma Men's Magazines
Sanoma Men´s Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek, Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck Out, Fiets, FietsActief, FORMULE 1 RaceReport, Gamer.Magazine, Golfers Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, GTO, hockey.nl, James, KIJK, MOTO73, MOTOR, Motorjacht, Revu, Panorama, Playboy, Procycling, Sportweek, Start met Wielrennen, Triv', Truckstar, TV Film, Zeilen, Zo Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder autotrader.nl, insidegamer.nl, AutoWeek.nl, Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een 100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma Men's Magazines: www.smm.nl.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen ­ Sanoma Magazines Netherlands ­ een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

()

Noot voor redactie,