Zwaarste drukvat van België maakt een draai

24/03/2009 14:10

Geldof Metaalconstructie nv

Willebroek/Harelbeke - Het zwaarste drukvat, een vacuümtoren, ooit in België gemaakt, wordt op 25 en 26 maart 2009 gekanteld aan de ateliers van G&G International in Willebroek, een zusteronderneming van Geldof Metaalconstructie. Voor deze gigantische operatie zullen maar liefst 4 telescoopkranen worden ingezet. Na de volledige afwerking gaat het drukvat op reis naar Texas, USA.

Met zijn 61 meter hoogte en 16 meter doorsnede weegt de vacuümtoren maar liefst 1.230 ton. "Drukvaten van dergelijke omvang worden niet in één stuk gebouwd, maar in verticale subsecties", vertelt Xavier Mestdag, transportingenieur bij Geldof. "Dit drukvat hebben we gefabriceerd in 4 onderdelen: cilindervormige secties tot 22 meter hoog en 430 ton zwaar." Voor de assemblage en het transport moeten de secties echter gedraaid worden, alvorens ze finaal samen te bouwen.

Hoogtepunt

Op woensdag 25 en donderdag 26 maart zullen de 4 subsecties gekanteld worden op de terreinen van G&G International in Willebroek. De onderdelen worden eerst met een modulair transportplatform uit de werkplaats gereden. Buiten staan 4 telescoopkranen klaar om sectie per sectie te kantelen. 2 Kranen zullen ieder onderdeel optillen en 2 andere zullen ze onderuit trekken.

"Ook deze kanteloperatie is een unicum voor België", gaat Xavier Mestdag verder. "De 4 kranen zullen perfect synchroon moeten samenwerken. Het belooft een echt spektakel te worden."

Richting VS

Na deze kanteloperatie worden de secties terug in het atelier gereden en verder geassembleerd. Eens de assemblage voltooid is, volgt er nog een waterdruktest (7.300 ton) en dan gaat het immense drukvat richting Verenigde Staten, via de haven van Antwerpen.

De uiteindelijke bestemming van België's grootste drukvat is Port Arthur, een raffinaderij in de Amerikaanse staat Texas. Daar zal het gebruikt worden in het destillatieproces van ruwe aardolie.

PERSUITNODIGING

Volg de kanteloperatie van nabij.

Nationale en regionale pers zijn van harte welkom om deze uitzonderlijke operatie van dichtbij mee te maken op donderdag 26 maart 2009. Kris Desmet, Projects Manager bij G&G International, is ter plaatse aanwezig voor meer uitleg en interviews. U heeft uiteraard ook uitgebreid de gelegenheid om te filmen en/of te fotograferen.

Donderdag 26 maart 2009, om 08.00 u - G&G International, Molenweg 109, 2830 Willebroek. Einde van de operatie is voorzien om 09.00 uur!

Meer info: Eva Verhamme

Marketing Department

056/73 21 15

eva.verhamme@geldof.be

Meer informatie over G&G International of zusterfirma Geldof Metaalconstructie, vindt u op de website www.ggi.be of www.geldof.be.

G&G International nv

G&G INTERNATIONAL, gevestigd in België, ontwerpt en construeert grote, zware drukvaten zoals kolommen (volledig aangekleed), reactoren (DCC/FCC, HDS, PE, PP,-), regeneratoren, cokes-drums, separatoren, slug catchers, cyclonen,- opslagtanks, bullets, sferen, cryogene tanks, enz. GGI construeert ten dienste van de chemische en petrochemische industrie, de procesindustrie, raffinaderijen en EPC-bedrijven.

GGI biedt zijn klanten een totaal dienstenpakket aan, gaande van ontwerp over constructie tot transport en installatie. Haar 170.000 m² grote infrastructuur is volledig uitgebouwd voor het verwerken van verschillende types koolstofstaal, roestvrij staal, 3,5 en 9% Ni en bekleed staal tot een dikte van 150 mm. Via een eigen RoRo-kade kan GGI vaten tot 2.000 ton, met een diameter van 18 m en een lengte van 130 m, in een stuk laden, om ze dan via het zeekanaal wereldwijd te verschepen.

GGI construeert volgens ASME, A.D.-Merkblättern, CODAP, EN13445, PD5500 en RToD, in overeenstemming met ISO 9001-2000. Code Stamps en certificaten ter beschikking zijn ASME U, U2 en S, HPO, PED, SQL, enz.

GGI is een zusterfirma van GELDOF Metaalconstructie NV, vermaard om haar bulkopslag en transportinstallaties.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel