Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

De 'oma' sterft uit, want ze is springlevend!

Alphen aan den Rijn, 24 maart 2009 - Het beeld van oma die in bloemetjesjurk een appeltaart bakt, is achterhaald. Slechts 19% van de huidige oma's herkent zich nog in het traditionele beeld van de vrouw die altijd klaarstaat voor haar familie. Maar liefst 81% richt zich eerst op haar eigen drukke leven.

Dat blijkt uit een onderzoek van het maanblad OOK voor de moderne opa's en oma's. Ruim 93% van de oma's vindt het oma-zijn een verrijking van haar leven, maar de manier waarop is veranderd. Meer dan de helft (51%) van de oma's wil zeker leuk met de kleinkinderen bezig zijn, mits zij er tijd voor hebben. Als zelfbewuste vrouwen hechten ze veel waarde aan hun eigen bezigheden.

Opvoeding geen strijdpunt
Bijna een derde deel (31%) van de 'nieuwe' oma noemt zich maatschappelijk bewust en vindt vooral opvoeding en ontwikkeling van de kleinkinderen belangrijk. Overigens blijkt die opvoeding niet langer een traditioneel strijdpunt: 85%van alle oma's zegt het opvoeden volledig over te laten aan de ouders. Tegelijkertijd geeft 86% aan de eigen normen en waarden met de kleinkinderen te willen delen.

Oppasdag geen gewoonte
Hoewel 7 van de 10 oma's minstens één keer per week contact hebben met hun kleinkinderen blijkt uit het onderzoek van OOK echter dat de 'oppas-oma' minder gewoon is dan verondersteld. Een vaste wekelijkse oppasdag hebben 3 van de 10 oma's en 4 van de 10 oma's passen minimaal één keer per week op. In deze tijd van twee werkende ouders past dus 60% van de oma's niet op of minder dan één keer per week.

Dol op weekendjes weg
Anno 2009 staat de oma van 50-74 jaar midden in het leven, bijna 70% samen met een partner. Ze is zeer actief. 35% van de oma's tot 65 jaar heeft ook nog een betaalde baan. De oma van nu is vooral dol op weekendjes weg, muziek en uit eten gaan. Meer dan de helft (54%) maakt tenminste één keer per maand een uitstapje. Ook internet is niet meer weg te denken uit haar leven: 9 op de 10 vrouwen hebben een pc met internet. En... 5 op de 10 oma's doen spelletjes op de computer.

Het onderzoek van het magazine OOK is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen onder een representatieve groep Nederlandse vrouwen tussen 50 en 74 jaar, al dan niet met kleinkinderen.

Over OOK
OOK, het blad over kleinkinderen, is een uitgave van Jonge Gezinnen B.V. in Alphen aan de Rijn, onderdeel van Sanoma Uitgevers B.V. Het is een multimediaal platform voor aanstaande ouders en ouders van kinderen tot 12 jaar.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie over het onderzoek en over OOK kunt u contact opnemen met (