Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT (I)

Utrecht, 25 maart 2009

Wereldwijde tarieven voor bankdiensten dalen verder naar een gemiddelde van ¤70,30

World Retail Banking Report 2009 van Capgemini, UniCredit en Efma: banken zijn op een cruciaal punt beland De gemiddelde prijs die actieve gebruikers van bankdiensten betalen, daalde in 2008 wereldwijd met twee procent naar ¤70,,30. De tarieven variëren van ¤54,30 in de regio Azië--Pacific tot ¤76,60 in Europa buiten de eurozone. Deze ogenschijnlijke prijsstabiliteit verhult echter aanzienlijke prijsvariaties tussen landen en regio's. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het zesde jaarlijkse World Retail Banking Report* van Capgemini, UniCredit en de European financial management and marketing association (Efma).

Wereldwijde prijsdaling
In het algemeen zijn de tarieven in de meeste regio's enigszins gedaald. In Noord-Amerika namen de tarieven af met 1,4 procent, in de regio Azië-Pacific met 2,3 procent en in de eurozone met 6,1 procent. Dit laatste percentage is voornamelijk te wijten aan prijsdalingen in Ierland en Spanje. In Ierland daalden de tarieven drastisch met 33,3 procent na de invoering van dienstenpakketten. In Spanje daalden de prijzen daalde met gemiddeld 7,2 procent. In de Europese landen buiten de eurozone namen de tarieven voor lokale actieve gebruikers toe met 1,6 procent. In alle regio's bleven betalingstransacties het grootste deel van de kosten vertegenwoordigen. Het aandeel van de kosten voor betalingstransacties ten opzichte van de totale kosten verschilde wereldwijd echter aanzienlijk. In Noord-Amerika werd een hoog percentage gemeten (66 procent), terwijl dit percentage in de regio Azië-Pacific veel lager lag (47 procent).

Bankieren via internet ¤31 goedkoper dan aan de baliee van het bankkantoor In de meeste onderzochte landen zijn internetdiensten goedkoper dan diensten die afgenomen worden aan de balie. Een aantal Noord-Europese landen heeft zeer aantrekkelijke tarieven voor online diensten ingevoerd om klanten te stimuleren om producten via het internet af te nemen zodra deze beschikbaar zijn. De regelmaat waarmee gebruik wordt gemaakt van deze online diensten geeft aan dat deze prijsstrategie het klantengedrag direct beïnvloedt.

Door de Single Euro Payments Area (SEPA) blijven de prijzen in de eurozone dalen De verwachting was dat de gestandaardiseerde betalingsstructuur van de SEPA in de eurozone tot meer concurrentie en lagere tarieven zou leiden en deze verwachting is duidelijk uitgekomen: de prijs van betaalmiddelen is sinds 2006 jaarlijks met 3,6 procent gedaald in de eurozone. Dit jaar is het tarief in deze zone gedaald van ¤60,90 tot ¤57,-, terwijl het et tarief in de rest van de wereld relatief stabiel bleef (een daling van ¤0,70).

Naar verwachting zullen de tarieven de komende vijf jaar blijven dalen Banken zullen hun inkomsten naar verwachting op korte termijn verder zien afnemen. Succesvolle banken zullen zich hierdoor realiseren dat de relatie met hun klanten berust op hun kernactiviteiten. De tarieven zijn in 2008 met 2 procent gedaald ten opzichte van 2007 en sinds 2005 jaarlijks met 1,2 procent. Gezien de ontwikkeling van banken met lage kostenstructuren in lagelonenlanden, de bevordering van transparante prijsstructuren door toezichthouders en organisaties, de impact van internet en het feit dat de prijzen wereldwijd dichter bij elkaar komen te liggen, ziet het ernaar uit dat deze daling zich zal blijven voortzetten. Banken zullen hierdoor op nieuwe manieren waarde moeten gaan creëren voor klanten, door hun diensten uit te breiden naar niet-financiële producten. Bovendien zullen ze hun toegevoegde waarde voor klanten moeten verhogen door hun klanten persoonlijker te benaderen en hun adviserende dienstverlening te ontwikkelen. 'Eerlijk, volledig en transparant zijn over tarieven voor dagelijkse bankzaken is juist in deze tijd enorm belangrijk voor banken. Natuurlijk om de vertrouwensband te bevorderen, maar ook om klanten een impuls te geven, te motiveren om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van bankdiensten. Banken staan voor de uitdaging om hier op korte termijn invulling aan te geven,' aldus financial services consultant John Castel van Capgemini Consulting.

Het World Retail Banking Report 2009 is vanaf vandaag beschikbaar en kan gedownload worden op www.capgemini.com/wrbr09.

EINDE PERSBERICHT