Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 24-3-09

Grote ontevredenheid over klachtenbehandeling in het mbo

JOB, JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs, deelt de constatering van de Inspectie van het Onderwijs die zij vandaag presenteert in het rapport 'Klachtenbehandeling in het mbo'. Er bestaat grote ontevredenheid over de manier waarop de meeste Regionale Opleidingscentra (ROC's) met klachten omgaan. Deze ontevredenheid heeft betrekking op de lange termijnen bij het behandelen van klachten, de gesprekspartner aan de kant van de roc's, de betrouwbaarheid van roc's wat betreft het nakomen van afspraken en de communicatie over behandeling en afhandeling van de klacht.

JOB toetste eind 2007 al achttien klachtenregelingen van ROC's, AOC's en vakinstellingen aan de Algemene wet bestuursrecht. Dit onderzoek toonde toen aan dat de informatievoorziening omtrent klachtenbehandeling op deze instellingen richting de studenten vaak onder de maat is.

De MBO Raad pakt nu, na publicatie van het rapport, zijn verantwoordelijkheid en heeft samen met JOB een richtlijn, voor klachtenbehandeling, ontwikkeld die als modelreglement moet gaan dienen voor alle ROC's, AOC's en vakinstellingen. Dit modelreglement zal binnenkort verspreid worden door de MBO Raad en JOB.

'Ondanks het gebrek aan wettelijke kaders voor klachtenbehandeling in het mbo, moeten de ROC's, AOC's en vakinstellingen dit niet als een vrijblijvend document zien. Zij moeten de verantwoordelijkheid nemen die voortkomt uit de code 'Goed bestuur in de bve-sector' die sinds één januari 2009 van kracht is,' aldus de voorzitter van JOB, Jouke de Jong. 'Het is onbegrijpelijk en niet uit te leggen dat veel mbo-instellingen dat niet eerder uit eigen beweging hebben gedaan!'

Noot aan de redactie,