Gemeente Almelo

Almelo verbetert dienstverlening stap voor stap

25 maart 2009 - Dit en volgend jaar merken inwoners dat de Gemeente Almelo stap voor stap haar dienstverlening verbetert. De telefoon wordt sneller opgenomen, brieven worden sneller beantwoord en digitale dienstverlening wordt steeds verder uitgebreid. In 2009 en 2010 volgt de invoering van de zogeheten servicenormen. Dit staat in de Voortgangsrapportage van het Actieplan Publieksdienstverlening dat het college van burgemeester en wethouders van Almelo dinsdag 24 maart 2009 heeft vastgesteld.

Het Actieplan is de uitwerking van de ambitie van het college van burgemeester en wethouders van Almelo om het niveau van de dienstverlening te verhogen. Dit streven is vastgelegd in het collegeprogramma 2006-2010. Het college vindt het noodzakelijk om stap voor stap te blijven investeren in publieksdienstverlening. De einddatum van het actieplan is december 2010.

Almelo geeft Antwoord
De uitvoering van het programma Almelo geeft Antwoord is halverwege en in volle gang. In 2007 en 2008 is het programma intern voorbereid. In 2009 en 2010 ligt het accent op zorgen dat inwoners ondervinden dat de Gemeente Almelo haar dienstverlening, conform de collegedoelstelling, verbetert. Zes van de zeven doelstellingen liggen op schema; de realisatie van de doelstelling klantcontactsysteem blijft achter. Oorzaak van de vertraging heeft te maken met de spanning tussen ambitie en de financiële middelen.

Klanttevredenheid
Almelo scoort in de benchmark Publiekszaken onverminderd goed en stond de afgelopen vijf jaar in de landelijke top tien op het gebied van klanttevredenheid. Het cijfer voor klanttevredenheid (deskundigheid, vriendelijkheid en uitstraling) ligt substantieel hoger dan het landelijk gemiddelde van deelnemende gemeenten. De geleidelijke daling in het totale cijfer is te wijten aan externe factoren. Veel gemeenten hebben bijvoorbeeld een nieuw stadhuis gebouwd met volop parkeergelegenheid en openbaar vervoermogelijkheden waardoor de vergelijking met de Gemeente Almelo minder positief uitvalt. De burgemeester rapporteert in het burgerjaarverslag ook jaarlijks over publieksdienstverlening. Deze week vindt het
klanttevredenheidsonderzoek plaats in de hal van het Stadhuis. Bezoekers wordt gevraagd wat ze vinden van de dienstverlening. De burgemeester rapporteert ook dit jaar in het burgerjaarverslag over publieksdienstverlening.

Tipkaarten
Dienstverlening in Almelo ontwikkelt zich in Almelo stap voor stap. Almelo is goed op weg, getuige het relatief lage aantal klachten (zeventig) in relatie tot het aantal klantcontacten. Toch kan het altijd beter. Suggesties zijn van harte welkom via de tipkaarten in de hal van het Stadhuis, via telefoonnummer 0546 54 1111, of via het e-Loket op internet.

Landelijke ontwikkelingen
Met Almelo geeft Antwoord sluit de Gemeente Almelo aan bij landelijke ontwikkelingen en verplichtingen op het gebied van dienstverlening.

Onderstaande producten en diensten zijn digitaal beschikbaar:

Belastingen

* Bezwaarschrift gecombineerde aanslag

* Aanvraag automatische incasso

* Aangifte hondenbelasting

* Verzoek vermindering hondenbelasting

* Verzoek kwijtschelding

* Aanvraag kopie Ozb-aanslag

* Aanvraag WOZ-taxatieverslag bedrijf/woning

Bouwen & vergunningen

* Aanvraag subsidieverlening bodemonderzoek en -sanering
* Aanvraag subsidievaststelling bodemonderzoek en -sanering
* Melding start bodemsanering

* Inschrijving bouwterrein

* Inschrijving bouwterrein Bornerbroek/Aadorp
* Aanvraag bouwvergunning

* Aanvraag evenementenvergunning

* Aanvraag kapvergunning voor particulieren
* Aanvraag planschadevergoeding

* Aanvraag rioolaansluiting

* Standplaats Centrumkermis aanvragen

Wmo

* Wmo voorziening aanvragen

Burgerzaken

* Toestemming reisdocument

* Aanvraag uittreksel GBA

* Aanvraag uittreksel burgerlijke

* stand

* Doorgeven van een verhuizing

* Formulier verklaring hoofdbewoner

* Verklaring omtrent gedrag natuurlijke personen
* Vertrek buitenland doorgeven

* Doorgeven van een vestiging

Klachten & meldingen

* Contactformulier (algemeen)

* Klacht tegen ambtenaar

* Melding woon- en leefomgeving

Sociale zaken

* Bijzondere bijstand aanvragen

* Langdurigheidstoeslag aanvragen

* Vakantie in binnen- of buitenland doorgeven
* Inzien Digitaal Klantdossier

Scholing & Opleiding

* Vergoeding schoolvervoer aanvragen