Ministerie van Economische Zaken


Antwoorden op de vragen van het lid Vos over het onderzoek van de vragen van het lid Vos (PvdA) over het onderzoek van de Consumentenautoriteit naar de verkoopmethoden van telecombedrijf Pretium Telecom, nr. 2009Z04473, ingezonden 12 maart 2009.

F 070 379 60 94
s.j.g.vansteenbergen@minez.
Datum 25 maart 2009 nl

Betreft Antwoorden op de vragen van het lid Vos over het onderzoek van de Ons kenmerk
Consumentenautoriteit naar de verkoopmethoden van telecombedrijf EP/EMC/9055364
Pretium Telecom


Bijgaand zend ik u de beantwoording van de vragen van het lid Vos (PvdA) over
het onderzoek van de Consumentenautoriteit naar de verkoopmethoden van
telecombedrijf Pretium Telecom, nr. 2009Z04473, ingezonden 12 maart 2009.

---

Heeft u de paginagrote advertenties gelezen die Pretium Telecom in de landelijke
dagbladen heeft laten afdrukken?1

Antwoord
Ja.

---

Op welke gronden heeft Pretium Telecom geprobeerd de Consumentenautoriteit in
haar onderzoek en in de publicatie van de onderzoeksresultaten te hinderen?

Antwoord
De Wet handhaving consumentenbescherming (Whc) en de Algemene wet
bestuursrecht (Awb) kennen een aantal zorgvuldigheidseisen die in acht moeten
worden genomen tijdens een handhavingstraject. Elk bedrijf waartegen een
onderzoek loopt heeft het recht gebruik te maken van de juridische
mogelijkheden die er zijn om afzonderlijke stappen in het proces voor te leggen
aan de rechter.

Voor wat betreft publicatie van het sanctiebesluit geldt dat de Consumenten-
autoriteit haar sanctiebesluit, dat op 4 december 2008 is genomen, openbaar
wilde maken. Volgens de Wet handhaving consumentenbescherming moet de
Consumentenautoriteit het voornemen daartoe bekend maken aan het bedrijf
waartegen het onderzoek loopt, Pretium in dit geval. Het bedrijf heeft vervolgens
de mogelijkheid om tegen openbaarmaking in het geweer te komen. Van die


1 Landelijke dagbladen van 7 maart 2009 en nu.nl, 7 maart 2009: "Pretium Telecom beboet"
Pagina 1 van 4


Directoraat-Generaal
Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
en Consumenten
mogelijkheid heeft Pretium gebruik gemaakt door het instellen van een voorlopige
voorziening tegen het voornemen van de CA om haar besluit openbaar te maken. Ons Kenmerk
De beslissing van de rechter werd in de week van 9 maart verwacht. Pretium EP/EMC/9055364
heeft dit moment niet willen afwachten en heeft de procedure voor de rechter
ingetrokken. Ook besloot Pretium in de openbaarheid te treden door middel van
advertenties in landelijke dagbladen.

---

Herkent u zich in de bewering van Pretium Telecom dat de Consumentenautoriteit
selectief gebruik heeft gemaakt van de telefoontranscripten?

Antwoord
De Consumentenautoriteit (CA) is belast met het onderzoek en het nemen van het
besluit. Zij houdt zich daarbij aan de kaders van de Wet handhaving
consumentenbescherming. Weliswaar is de Consumentenautoriteit een ambtelijke
dienst van mijn departement, maar zoals ook in de Memorie van Toelichting bij de
Whc is aangegeven, opereert zij zo onafhankelijk mogelijk. Derhalve wil ik slechts
het volgende opmerken. De CA zegt zich niet te herkennen in de door Pretium
geuite beweringen. De wet voorziet in mogelijkheden om bezwaar te maken tegen
een sanctiebesluit van de CA en vervolgens beroep in te stellen bij de rechter. Ik
begrijp dat Pretium Telecom gebruik maakt van het recht bezwaar aan te tekenen
tegen het besluit. Dat betekent dat de zaak juridisch nog niet is afgerond. Pretium
Telecom kan in haar bezwaarschrift haar beweringen nader aan de orde stellen.

4 en 7
Betekent de uitspraak van de Consumentenautoriteit dat er nu een einde aan
deze verkooptechnieken komt?
Hoe wordt in de toekomst voorkomen dat een bedrijf dergelijke agressieve
verkoopmethoden kan hanteren?

Antwoord 4 en 7
Telefonische verkoop blijft mogelijk binnen de kaders van de geldende wet- en
regelgeving. De wet voorziet in een aantal waarborgen voor de consument
wanneer deze via de telefoon een overeenkomst sluit. Consumenten vinden het
ook prettig om de mogelijkheid te hebben via de telefoon een goed of een dienst
af te nemen derhalve zal ik deze mogelijkheid blijven ondersteunen.
Consumenten kunnen op ConsuWijzer informatie vinden over hun rechten en
plichten bij verkoop op afstand.

In het onderhavige specifieke geval heeft de Consumentenautoriteit een last
onder dwangsom opgelegd om ervoor te zorgen dat consumenten in de toekomst
niet meer benaderd worden op de wijze van de beoordeelde gedragingen.

Ik streef er tevens naar per 1 juli het wettelijke Bel-me-niet register in te voeren.
Dit register heb ik wettelijk verankerd in de Telecommunicatiewet, omdat er veel
klachten en irritaties zijn bij consumenten over verkooptelefoontjes, die zij
ongevraagd ontvangen. Bedrijven en organisaties mogen straks mensen die bij dit
register zijn ingeschreven niet langer ongevraagd bellen om hun producten of
diensten telefonisch aan te bieden. Zij moeten consumenten in het gesprek ook
actief wijzen op het `bel-me-niet'register en de mogelijkheid zich daarbij in te
Pagina 2 van 4


Directoraat-Generaal
Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
en Consumenten
schrijven. Als de consument dat wil, dan moet degene die belt er ook voor zorgen
dat de consument onmiddellijk in het register wordt opgenomen. Verder moet het Ons Kenmerk
bedrijf of de organisatie die de consument belt ook de consument actief het recht EP/EMC/9055364
van verzet aanbieden. Dit wil zeggen dat de beller verplicht is in elk telefonisch
gesprek te vragen of de consument in de toekomst nog door het bedrijf mag
worden gebeld. Als de consument gebruik maakt van zijn recht van verzet, mag
hij in de toekomst niet meer door het betreffende bedrijf of de organisatie worden
gebeld. Consumenten kunnen zich straks eenvoudig via het Internet of telefonisch
inschrijven bij het centrale register.

---

Betekent de uitspraak van de Consumentenautoriteit dat mensen die ongewenst
een abonnement hebben bij Pretium Telecom dit abonnement kunnen beëindigen?

Antwoord 5
Het besluit van de Consumentenautoriteit geeft aan dat bepaalde wervings-
praktijken van Pretium naar het oordeel van de Consumentenautoriteit strijdig
waren met de wet. Echter consumenten die een abonnement bij Pretium hebben
zijn hieraan nog steeds gebonden. Het besluit maakt niet dat deze
overeenkomsten van rechtswege eindigen. Consumenten die menen dat zij zijn
gedupeerd, kunnen aan het besluit van de Consumentenautoriteit wel enig
houvast ontlenen in hun procedures tegen het bedrijf ten einde hun overeenkomst
te beëindigen. Enerzijds in zaken bij de geschillencommissie telecommunicatie,
anderzijds in zaken bij de rechter. Consumenten die via de rechter hun
abonnementsgeld proberen terug te vorderen, kunnen de rechter vragen dit
besluit in zijn overwegingen mee te nemen.
Overigens heeft Pretium inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit van de
Consumentenautoriteit, en staat ook beroep bij de bestuursrechter open.
Uiteindelijk is het aan de rechter om een definitief oordeel te geven.
In de Telecommunicatiewet wordt, per 1 juli, vastgelegd dat de consument die
een telecomcontract afsluit straks een opzegtermijn krijgt van een maand na
afloop van zijn initiële contract. Dit betekent dat de consument sneller van zijn
contract af kan.

---

Wanneer kan de Kamer de uitwerking van het verzoek tegemoet zien om de
voicelogs zodanig aan te passen dat de consument beter weet waar hij of zij ja
tegen zegt?2

Antwoord 6
Ik ben deze vraag die u mij eerder stelde nog aan het onderzoeken. Er spelen
hierbij verschillende factoren een rol: namelijk de stijging van de administratieve
lasten voor ondernemers als het gebruik maken van een voicelog wettelijk
verplicht wordt. De wet kent deze verplichting namelijk nu niet. De vraag is of
het, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van administratieve lasten, wenselijk is om
een voicelogverplichting op te leggen voor alle sectoren die gebruik maken van
telefonische verkoopmethoden. Daarnaast speelt er het privacy vraagstuk.
Onderzocht moet worden hoe lang je welke gegevens van consumenten op mag


2 Handelingen II, vergaderjaar 2008-2009, nr. 15, blz. 1082
Pagina 3 van 4


Directoraat-Generaal
Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
en Consumenten
nemen en bewaren. En tenslotte kunnen consumenten die op geen enkele manier
telefonisch benaderd willen worden, zich naar verwachting per 1 juli op laten Ons Kenmerk
nemen in het zogenoemde bel-me-niet register. Ik zeg toe u voor het door u EP/EMC/9055364
geagendeerde Algemeen Overleg over Telecom van 27 mei, een brief over dit
onderwerp toe te sturen.

---

Wat is uw oordeel over de werking van de Wet handhaving
consumentenbescherming als bedrijven zo lang door kunnen gaan met
ongewenste verkooppraktijken?

Antwoord 8
Er zijn meerdere factoren die kunnen maken dat een onderzoek langer of korter
duurt, waaronder de complexiteit van een zaak. De Consumentenautoriteit heeft
op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming de afgelopen 2 jaar in
het overgrote deel van de gevallen snel en effectief een einde kunnen
bewerkstelligen aan inbreuken op regels van consumentenrecht. Dat een
onderzoek in bepaalde gevallen langer duurt, maakt nog niet dat de wet daarmee
ineffectief is. Voor dat oordeel is naar mijn mening geen aanleiding.


(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken



> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
Directoraat-Generaal
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Economische Politiek
Directie Europa, Mededinging
Binnenhof 4 en Consumenten
2513 AA 's-GRAVENHAGE Bezuidenhoutseweg 30
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
J.L. de Ridder
T 070 379 68 85
Pagina 4 van 4


---- --