Gemeente Franekeradeel


Officiële bekendmakingen 25 maart 2009, Franeker courant

Bouwaanvragen

Burgemeester en wethouders maken overeenkomstig de Woningwet bekend dat in de periode van 05-03-2009 t/m 18-03-2009 de volgende lichte en reguliere bouwaanvragen zijn binnengekomen:

* James Wattstraat 6 8801 PK te Franeker plaatsen van een zeecontainer (tijdelijk)

* Cammingastraat 74 8802 ZN te Franeker bouwen van een berging
* Hoarnestreek 5 8854 RP te Oosterbierum bouwen van een garage
* Aesterfaart 2 8801 ZG te Franeker bouwen van een luifel/overkapping aan de garage

* Kerkstraat 13 8812 JP te Peins vergroten van de bijkeuken
* Aesterfaart 3 8801 ZG te Franeker gewijzigde bouwaanvraag voor het bouwen van een woning met carport

* Swaerderwei 1 A 8851 EG te Tzummarum verbouwen van een berging/overkapping

* Rijksweg 16 8807 PK te Herbaijum plaatsen van een erfafscheiding
* Reinder Terpstralaan 26 8802 BS te Franeker plaatsen van een dakkapel

* Leeuwarderweg 10 8801 BV te Franeker bouwen van een werkplaats
* Klaas de Jagerlaan 7 8802 BV te Franeker bouwen van een berging
* Dyksfeart 1 t/m 31 8801 ZE te Franeker bouwen van 16 halfvrijstaande woningen

* Burgemeester Westerhuisstraat 13 8801 EX te Franeker intern verbouwen van de woning

* Buorfinneleane 4 8855 HD te Sexbierum vergroten van een garage
* Reinder Terpstralaan 16 8802 BS te Franeker bouwen van een achteraanbouw (legaliseren)

* Schoener 15 8802 NM te Franeker plaatsen van een erfafscheiding (legaliseren) 8802NM

* Zilverstraat 3 8801 KA te Franeker aanbrengen van zonneschermen op nr 3 en 5 en (legaliseren) reclame op nr 3

Deze bouwaanvragen worden behandeld in de welstandscommissie. De vergaderingen van de welstandscommissie zijn openbaar en vinden op maandagmorgen in de oneven weken van
9.30 - 11.00 uur plaats in het gemeentehuis. U bent hierbij van harte welkom! Wilt u weten wanneer een bouwplan wordt behandeld, kijkt u dan op de website www. franekeradeel.nl.

Wij attenderen u er op dat tegen een aanvraag om bouwvergunning geen bezwaarschrift kan worden ingediend. Een bezwaarschrift kan pas worden ingediend na het verlenen van de bouwvergunning.

Verleende vergunningen 05-03-2009 t/m 18-03-2009

Reguliere bouwvergunningen

* Dongjumertille, Riedsterweg tussen Dongjum en Boer plaatsen van een fietsbrug 2009-03-05

* Tuinen 31 8801VW te Franeker bouwen van een loods 2009-03-05
* Dr Jelle Bangastraat 12 8801 AM te Franeker vergroten van de woning 2009-03-06

* Hitzumerweg 1 8804 RV te Tzum vergroten van de woning (slaapkamer) 2009-03-10

* Kelvinstraat 8 8801 NA te Franeker veranderen van alle reclame-uitingen 2009-03-10

* Rients Koopmansstraat 7 8802 TA te Franeker vergroten/veranderen van de woning en bouwen schuurtje 2009-03-11

Lichte bouwvergunningen

* Meester Feringastraat 16 8807 PP te Herbaijum bouwen van een garage 2009-03-10

* Lou Seerdenlaan 27 8802 BX te Franeker bouwen van een erfafscheiding (legaliseren) 2009-03-05

* Bauke Poelstrastrjitte 3 8854 AX te Oosterbierum plaatsen van een schuurtje (legaliseren) 2009-03-13

Reguliere bouwvergunningen 2e fase

* Zilverstraat 24 A 8801 KC te Franeker bouwen van een woning 2009-03-05

* Kammingadammen 2 8851 RE te Tzummarum gedeeltelijk vernieuwen/veranderen van de ligboxenstal 2009-03-05
* Hitzumerweg 4 8806 TR te Achlum bouwen van een ligboxenstal 2009-03-13

Sloopvergunning

* Skippersdykje 2 8856 XG te Pietersbierum slopen van 2 schuren en een loods 2009-03-13

Indien u het niet eens bent met één van bovengenoemde besluiten, kunt u binnen zes weken
na verzending van dit besluit een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het bezwaarschrift dient tenminste te volgende onderdelen te bevatten: a. naam en adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d. de gronden van het bezwaar;
e. een ondertekening

Indien u een bezwaarschrift heeft ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist. Een verzoek om voorlopige voorziening dient u te richten aan de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA te Leeuwarden. Ook dient u een kopie van het besluit op het bezwaarschrift te overleggen.

Ontheffing Bestemmingsplan en Bouwvergunning

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor:

het oprichten van een woning op het perceel plaatselijk bekend Sjoerd Draijerstrjitte 27, 8851 HX, te Tzummarum;
het uitbreiden van een ligboxenstal op het perceel plaatselijk bekend Franekerweg 3, 8805 TB, te Hitzum;
met toepassing van artikel 3.6, lid 1, sub c van de Wet ruimtelijke ordening.

Op grond van het bepaalde in artikel 3.6, lid 5 van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 46, lid 4 van de Woningwet ligt het ontwerpbesluit met de hierop betrekking hebbende stukken met ingang van 26 maart 2009 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage.

De stukken liggen voor een ieder ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker.
Tijdens de termijn van terinzagelegging van het ontwerpbesluit kunnen belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijze omtrent het voornemen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Degene die mondeling zijn zienswijze kenbaar wil maken, kan zich gedurende de termijn van terinzagelegging van het plan wenden tot de balie van de afdeling Bouwen en Milieu (tel. 0517 - 380449).

Geen zienswijzen en verlening monumentenvergunning

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat er geen zienswijzen zijn binnengekomen op het ontwerpbesluit van de aanvraag om een monumentenvergunning voor:

Het intern veranderen van het pand op het perceel Vijverstraat 12 te Franeker.

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat er een monumentenvergunning is verleend voor de bovenstaande aanvraag.

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid tegen het besluit van het college binnen zes weken na de dag van bekendmaking van het besluit aan de aanvrager een beroepschrift in te dienen bij de Rechtbank Leeuwarden, sector bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA, Leeuwarden (tel.058-2341555). Het beroepschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

* naam en adres van de indiener;

* de dagtekening;

* een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;
* de gronden van het beroep.

Ook dient u, indien mogelijk, een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft te overleggen. De indiener van het beroepschrift is tevens griffierecht verschuldigd.

Alleen zij die tijdig (schriftelijk) of mondeling zienswijzen hebben ingediend tegen de ontwerp-beschikking kunnen later beroep instellen bij de Rechtbank, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs niet in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen danwel dat het definitieve besluit afwijkt van het ontwerp-besluit.

Subsidiebeleid monumentenzorg 2009 - 2011

Burgemeester en wethouders van Franekeradeel maken bekend dat het subsidiebeleid monumentenzorg 2009 - 2011 op 5 maart 2009 is vastgesteld door de gemeenteraad van Franekeradeel.

Het subsidiebeleid monumentenzorg 2009 - 2011 voorziet in continuering van het onderdeel `monumentenzorg' van het Subsidiebeleidsplan 2008. In het subsidiebeleid monumentenzorg 2009 - 2011 zijn derhalve wederom de subsidies op het gebied van de monumentenzorg opgenomen die reeds jaarlijks worden verstrekt.

Het besluit ligt gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Een ieder kan op verzoek -tegen betaling- een afschrift krijgen van genoemd besluit.

Beleidsregels bekostiging gymnastiekruimte voor basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs

Burgemeester en wethouders van de gemeente Franekeradeel maken bekend dat bij besluit van 3 maart 2009 de beleidsregels voor bekostiging van de gymnastiekruimte voor het basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs zijn vastgesteld. Deze beleidsregels treden in werking op de dag nadat dit besluit is gepubliceerd.

Deze beleidsregels liggen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de afdeling Burgerzaken, Onderwijs- en Samenlevingszaken.

Beleidsregels Toezicht en handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Franekeradeel

Burgemeester en wethouders van Franekeradeel maken bekend dat bij besluit van 6 januari 2009 de beleidsregels "Toezicht en handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Franekeradeel" heeft vastgesteld. Deze beleidsregels treden in werking op de dag nadat dit besluit is gepubliceerd. Alle instellingen voor kinderopvang, die vermeld staan in het register kinderopvang van de gemeente, hebben inmiddels een eigen exemplaar toegezonden gekregen.

Deze beleidsregels liggen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling BOSZ, Harlingerweg 18 te Franeker.

Besluiten college van b & w 17 maart 2009

Aanpassing onderdeel geluid van de APV.
Besluit:
De raad voorstellen hoofdstuk 4, afdeling 1 van de huidige APV te wijzigen overeenkomstig het concept raadsvoorstel.

Nieuwe dienstregeling Connexxion per 29 maart 2009. Besluit:
Instemmen met gewijzigde dienstregeling Connexxion per 29 maart a.s. en neem kennis van de gewijzigde opzet van de Opstapper.

Plan van aanpak handhaving vervallen panden.
Besluit:
Kennis nemen van het plan van aanpak handhaving vervallen panden (vervolg).

Jan Bogtstra Stichting .
Besluit:
De jaarrekening over 2008 vaststellen.

Dorpsbelang Peins project beplanting kerkhof te Peins. Besluit:
Een subsidie toekennen van 5675,- euro uit het budget plattelandsprojecten

Uitvoeringsinformatie 2008.
Besluit:
De uitvoeringsinformatie 2008 vaststellen.

Jaarrapportage 2008 jaarplan 2009 Plattelânsprojekten Noardwest Fryslan.
Besluit:
De rapportage 2008 en het jaarplan 2009 voor kennisgeving aannemen.

Jaarstukken 2008.
Besluit:
De jaarstukken 2008 conform advies aanbieden aan de raad.

Begrotingswijzigingen 2009.
Besluit:

1. De 38e t/m de 43e begrotingswijziging conform het voorstel aan de raad aanbieden.

2. De 44e wijziging vaststellen en ter informatie aan de raad aanbieden.

Reactie op het Rapport van Bevindingen 2008.
Besluit:
De reactie van het college op het Rapport van Bevindingen 2008 van de accountant ter kennisname sturen naar de Raad.

Burgerjaarverslag 2008.
Besluit:

1. Het burgerjaarverslag 2008 goed te keuren.
2. Het burgerjaarverslag ter kennisgeving voor te leggen aan de raad in de vergadering van 2 april 2009

Franeker, 25 maart 2009.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
M.J. Haveman, burgemeester.
H.J.J. de Jong, secretaris.