Ingezonden persbericht

CNV Stads- en streekvervoer (een vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

25 maart 2009, Utrecht

------

"Veolia doet veel te weinig voor veiligheid chauffeurs"

Ultimatieve brief aan busmaatschappij Veolia

Busmaatschappij Veolia heeft veel te weinig over voor de veiligheid van haar personeel. Dat is de conclusie van CNV Stads- en streekvervoer, na een mislukt overleg gistermiddag met de busmaatschappij. De bond doet een dringende oproep aan Veolia om een aantal concrete maatregelen te nemen in het Veluwe-gebied. "Komt de busmaatschappij daar niet aan tegemoet, dan dreigen er vanaf vrijdag acties op de Veluwe", zegt CNV-bestuurder Peter de Ridder.

Het overleg met Veolia, na het zoveelste veiligheidsincident, heeft volgens De Ridder niets opgeleverd. "Veolia wil wel iets doen, maar het is gewoon onvoldoende. Eigenlijk komt het erop neer dat deze busmaatschappij veel te weinig geld over heeft voor de veiligheid van de ruim driehonderd chauffeurs in dit gebied. En dat pikken we niet langer."

Het conflict met Veolia speelt zich af in het concessie-gebied van de Veluwe, het gebied tussen Ede, Harderwijk, Zwolle en Apeldoorn. In de afgelopen periode deden zich hier regelmatig incidenten voor. Lijn 85 (Veenendaal-Ede) is berucht, maar ook op andere lijnen voelen chauffeurs zich vaak niet veilig.

Meer vossen op de Veluwe

CNV Stads- en streekvervoer eist dat er 50 extra 'vervoersondersteuners' in het gebied worden aangesteld (de zogenaamde 'vossen'). De 'vossen' rijden mee op buslijnen en zorgen daarmee voor meer veiligheid. Op dit moment heeft Veolia in het Veluwe-gebied slechts vijf vervoersondersteuners beschikbaar. "Veel te weinig, dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk", vindt De Ridder.

Verder eist de bond:

* camera's en opname-apparatuur op alle circa 150 bussen
* inzet van veiligheidspersoneel op lijn 85
* betere bezetting van de verkeersleiding in Apeldoorn

Vooral in de vroege ochtend en op de late avond lopen de chauffeurs een te groot risico, vindt De Ridder. "De eerste chauffeurs beginnen om kwart over 5 's ochtends te rijden. Dan zit er bij de verkeersleiding in Apeldoorn helemaal niemand. Hetzelfde geldt voor de ritten vanaf 10 uur 's avonds. Oproepen van chauffeurs worden dan automatisch doorgeschakeld naar de centrale in Tilburg, waar ze veel te weinig inzicht hebben in de de situatie op de Veluwe. Dat kan echt niet. Als er chauffeurs op de weg zitten, moet ook de post op de verkeersleiding in Apeldoorn bemand zijn."

Rol van provincie Gelderland

De brief aan Veolia gaat vandaag of morgen de deur uit. "Als Veolia die naast zich neerlegt, komen er geheid acties, op zeer korte termijn", zegt De Ridder. Hij vindt dat ook de provincie Gelderland, als opdrachtgever van de concessie, hierin een verantwoordelijkheid heeft. "De provincie moet bij het geven van de concessie veel meer aandacht besteden aan de post sociale veiligheid. Busmaatschappijen die hierop denken te bezuinigen, moeten hard worden gestraft: geen concessie."


- - -