Gemeente Alkmaar


Veiligheid in fietstunnels is niet zorgwekkend

Alkmaar, 25 maart 2009

In november 2007 nam de gemeenteraad een motie aan over de veiligheid in fietstunnels, naar aanleiding van cameratoezicht dat de provincie zou gaan realiseren bij drie nieuwe fietstunnels onder de N242. Het college van B&W informeert de raad in een brief over de resultaten van het Omnibusonderzoek naar de veiligheidsbeleving in fietstunnels en geeft aan hoe het aankijkt tegen het mogelijke cameratoezicht in fietstunnels.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de meerderheid van de bevolking boven de 18 jaar zich veilig voelt in de fietstunnels. Slechts 5% van de respondenten voelt zich vaak onveilig in de tunnels. De moeilijkheid met de interpretatie van dergelijke uitkomsten is het subjectieve karakter van het onbehagen dat mensen kunnen voelen bij het passeren van fietstunnels. Uit informatie van de politie blijkt dat er in fietstunnels feitelijk niet meer criminaliteit is dan op andere plaatsen in de `perifere' wijken. Het college is van mening dat de uitkomst van het onderzoek niet zorgwekkend is.

Daarbij geldt op dat het beheer van de tunnels is gericht op de veilige beleving ervan, o.m. door het vrijhouden van graffiti en het snoeien van dichte begroeiing langs de in- en uitritten van de tunnels. Ook voldoet het verlichtingsniveau in en bij de fietstunnels ruimschoots aan de geldende normen. De kosten voor het verhogen van het huidige verlichtingsniveau in en rond de tunnels wordt geschat op EUR 50.000 per tunnel. Het effect van deze extra maatregelen weegt niet op tegen de benodigde extra middelen.

Het college is van mening dat cameratoezicht in bepaalde gevallen een meerwaarde heeft om de veiligheid te vergroten, indien er ook direct wordt gereageerd bij incidenten. Dat vraagt extra capaciteit bij het uitkijken van de live-beelden en bij de handhavingorganisatie. Bij 20 tunnels vergt dat een investering van ca. 1,5 miljoen euro. De beheerkosten bedragen circa 0.9 tot 1.1 miljoen euro per jaar. De kosten moeten echter in verhouding staan tot de baten. Hierbij dient de financiële dekking van het huidige cameratoezicht in de binnenstad in ogenschouw te worden genomen. Deze staat onder druk onder meer door het wegvallen van de GSB-bijdrage van het Rijk. Eerst moet dus financiële dekking van dit reeds bestaande toezicht voor elkaar zijn.

25 maart 2009