Ingezonden persbericht


Delftse reiziger niet tevreden over frequentie bus

Delftse en Zoetermeerse reizigers zijn niet tevreden over de frequentie van de bus. Zij geven Connexxion hiervoor een 5,9. In vergelijkbare regio's geven reizigers een 7 voor frequenties. De ontevredenheid is niet opmerkelijk, in 2007 werd in Delft fors bezuinigd op het Delftse Openbaar Vervoer. Sindsdien zijn de frequenties van veel stadsbuslijnen te vergelijken met die van de streekbus. Het aantal reizigers dat per stadsbus reist naar bijvoorbeeld de Buitenhof, Voorhof en Tanthof is sinds de bezuiniging fors afgenomen.

Onderzoek KpVV naar klanttevredenheid
Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer(KpVV) doet ieder jaar onderzoek naar klanttevredenheid van reizigers in het Openbaar Vervoer. Daaruit blijkt dat Deltse en Zoetermeerse reizigers niet tevreden zijn over de frequentie (5,9), prijs (5,3) en informatie bij vertraging (4,3). De aspecten prijs en informatie bij vertraging scoren ook in andere regio's slecht, maar in vergelijkbare regio's geven reizigers een 7 voor frequentie. Over het algemeen zijn reizigers in Delft en Zoetermeer wel tevreden. Het algemeen klantoordeel is een 7,2. Vergelijkbare regio's hebben of een gelijke, of hogere score, met uitzondering van Eindhoven (7,1). Waarschijnlijk hebben de meeste ontevreden reizigers al het Openbaar Vervoer verlaten. Deze cijfers hebben betrekking op 2008, en werden gisteren gepubliceerd.

Minder reizigers
Uit het Statistisch Jaarboek van de Gemeente Delft blijkt dat het aantal reizigers per stadsbus naar de wijken Buitenhof, Voorhof en Tanthof fors is afgenomen. Op het traject Delft Station - Krakeelpolderweg (waar alle stadsbussen naar Buitenhof, Voorhof en Tanthof langs gaan) is het aantal stadsbusreizigers gedaald van 4.000 per dag in 2006, naar 2.500 per dag in 2007(1). Mogelijk gebruiken enkele mensen nu de tram of de streekbus, maar waarschijnlijk is het aantal reizigers met een kwart tot een derde gedaald. Hildebrand van Kuyeren - die in 2006 de noodklok luidde over de wijzigingen - heeft de Gemeente Delft gevraagd of deze cijfers correct worden geĂŻnterpreteerd. Daarop heeft de Gemeente Delft de afgelopen twee weken nog niet gereageerd.

Het aantal reizigers dat van en naar per bus naar Delft reist - inclusief streekbus - is tussen 2006 en 2007 licht gedaald.

Logisch
De daling van het aantal reizigers en het slechte klantoordeel voor frequentie is logisch. Per 2007 is er fors bezuinigd op het Delftse Openbaar Vervoer. Er is voor meer dan een miljoen bezuinigd. Op dat moment maakte geen enkele Delftse partij bezwaar, alleen de ChristenUnie stemde tegen de bezuinigingen. De bezuinigingen voor tramlijn 19. Die tramlijn laat langer op zich wachten dan de bedoeling was. Maar de Delftse reiziger moet inmiddels al wel op de blaren zitten. Er is in Delft kennelijk geen ambitie om meer reizigers met het Openbaar Vervoer te vervoeren.



Ingezonden persbericht