BOVAG

25-03-2009
RAI Vereniging, BOVAG en ARN teleurgesteld over mager sloopplan kabinet

RAI Vereniging, BOVAG en Auto Recycling Nederland (ARN) hebben teleurgesteld gereageerd op de invulling van de sloopregeling door het kabinet als onderdeel van de plannen om de financiële crisis te lijf te gaan. De sloopregeling is een lang gekoesterde wens van de autobranche, maar de regeling zoals het kabinet die nu presenteert, lijkt niet op het voorstel dat door RAI Vereniging, BOVAG en ARN in Den Haag is neergelegd.

Het kabinet kiest ervoor een sloopregeling in te voeren voor zowel personen- als bedrijfsautos. Ze stelt hiervoor 65 miljoen euro beschikbaar, ongeveer de helft van het bedrag dat RAI Vereniging, BOVAG en ARN hebben gevraagd.

Onlangs presenteerden RAI Vereniging, BOVAG en ARN een plan voor een Nederlandse sloopregeling aan de regering. Doel van de sloopregeling is om het voor de consument aantrekkelijk te maken een oude auto in te ruilen voor een nieuwere, en dus schonere versie. Moderne autos zijn minder milieubelastend door de lagere uitstoot van schadelijke stoffen en bovendien veiliger door de aanwezigheid van voorzieningen zoals airbags en abs. Bovendien wordt door het invoeren van de sloopregeling de verkoop van nieuwe en jonge gebruikte autos gestimuleerd en dat geeft de onder druk staande autobranche een positieve impuls.

In het voorstel deden RAI Vereniging, BOVAG en ARN, mede namens STIBA en FOCWA, het aanbod om 30 miljoen euro uit het ARN-fonds beschikbaar te stellen voor een sloopregeling voor personen- en bedrijfsautos, op voorwaarde dat het Kabinet daar 130 miljoen euro aan zou toevoegen. In het sloopplan van het kabinet is daar slechts de helft van terug te vinden. Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging, licht toe: 65 miljoen is de helft van wat we gevraagd hebben, dat is de reden waarom wij onze toezegging van 30 miljoen euro zullen heroverwegen.

RAI Vereniging, BOVAG als ARN zien echter wel dat een uitgeklede sloopregeling een stap in de goede richting is. Veel oudere autos zijn voorzien van een dieselmotor zonder roetfilter en hebben daardoor een hoge uitstoot van roet en fijnstof, verklaart BOVAG-directeur Koos Burgman. Autobedrijven beschikken momenteel over forse voorraden. De combinatie van een slooppremie en de korting die al gegeven wordt op een nieuwe auto maakt het voor de consument extra aantrekkelijk om juist nu over te gaan tot aanschaf van een nieuwe, schone auto, zegt Burgman.

Dave Bebelaar, managing director van ARN ziet voor zijn organisatie een belangrijke rol weggelegd in de nu voorgestelde variant. Dit plan raakt onze core business; het milieuvriendelijk recyclen van autos. Wij staan daarom in de startblokken om de sloopregeling uit te voeren. Bron: Persbericht BOVAG-RAI-ARN
Datum: 25-03-2009