Ingezonden persbericht


Persbericht

Eindhoven, 25 maart 2009

Flinke omzetgroei voor Essilor International in 2008

Essilor International, één van de toonaangevende producenten van oogoptische producten, heeft in boekjaar 2008 een omzet van iets meer dan 3 miljard euro gerealiseerd. Dat betekende een toename van 5,7% ten opzichte van de omzet in 2007. Zonder de nadelige invloed van de wisselkoersen (-4% met name als gevolg van de daling van de dollar en het Britse Pond) zou de omzetgroei uitgekomen zijn op 9,7 %. De winst steeg van 504,6 miljoen euro in 2007 naar 514,5 miljoen euro in 2008. De winst per aandeel steeg met 3,7%. Ondanks de groeivertraging in de markt voor oogoptische producten vooral in het laatste kwartaal van 2008 steeg het marktaandeel van Essilor gestaag verder. De groei was vooral te danken aan de introductie van nieuwe producten, de kwaliteit van de bestaande productlijnen, de verdere verbetering van de distributienetwerken en dankzij het actieve overnamebeleid.

De autonome omzetgroei bedroeg in 2008 gemiddeld 4,6%, waarbij de tweede helft van het jaar een achteruitgang liet zien. De groei was met name te danken aan de hoge verkopen van corrigerende brillenglazen en de succesvolle introductie van nieuwe producten zoals de nieuwe generatie Transitions® brillenglazen en de nieuwe Crizal® anti-reflectie brillenglazen. De verkoop van apparatuur daalde licht met 2 procent. De omzet in Europa bedroeg 1,36 miljard en steeg met 2,4% ten opzichte van 2007, waarbij met name Centraal- en Oost-Europa het goed deden. Noord-Amerika liet een stijging zien van 5,0% tot 1,27 miljard dankzij de uitbreiding van het netwerk van producenten van oogoptische producten, maar ook door de snelgroeiende vraag van onafhankelijke opticiens. Azië realiseerde in 2008 een omzet van 283 miljoen euro, hetgeen een groei betekent van 8,6 %. Met name de verkopen in China, India, Zuid-Korea en de ASEAN-landen stegen fors. Australië beleefde een moeilijk eerste half jaar, maar herstelde zich prima in de tweede helft van 2008. Als gevolg van een verbeterd productaanbod steeg de omzet in Latijns-Amerika met maar liefst 17,6% naar 127 miljoen. Brazilië, Mexico en Argentinië beleefden een zeer sterke groei dankzij de hogere verkoop van anti-reflectie coatings en progressieve brillenglazen.

Overnames
De acquisitie van nieuwe bedrijven had een omzetstijging van 5,1% tot gevolg. In 2008 rondde Essilor 27 overnames af die gedurende het boekjaar ongeveer 93 miljoen euro aan de omzet bijdroegen. De grootste overname betrof Satisloh, dat over heel 2008 139 miljoen euro omzet rapporteerde. Bijna tweederde van de overnames vonden plaats in de Verenigde Staten. Daarnaast werden acquisities gedaan in Azië (India en Maleisië), Brazilië, Canada en Europa (Bulgarije, Italië, Nederland en Tsjechië).

Vierde kwartaal 2008
Als gevolg van het gestaag verslechterende economische klimaat eind 2008 vertraagde ook de omzetgroei van Essilor in het laatste kwartaal van 2008. Met name in de Verenigde Staten stagneerde de verkoop. In de groeimarkten Azië en Latijns-Amerika steeg de omzet gestaag door. Uiteindelijke leidde dat tot een stijging van de omzet in het vierde kwartaal van 2008 met 2,2% tot ongeveer 797 miljoen euro. De stijging was voor een belangrijk deel te danken aan het actieve acquisitiebeleid. Satisloh, een wereldleider in apparatuur voor oogoptische producten, werd vanaf 1 oktober in de cijfers geconsolideerd. Satisloh rapporteerde in het laatste kwartaal van 2008 een omzet van 34 miljoen. In het laatste kwartaal van 2008 werden ook belangen verworven in zeven nieuwe oogoptische laboratoria in de Verenigde Staten, die een totale jaaromzet van zo'n 60 miljoen dollar vertegenwoordigen.

Ondanks de zeer onzekere wereldeconomie verwacht Essilor in 2009 een verdere groei in inkomsten bij een constante wisselkoers. Acquisities zullen dankzij de sterke, financiële positie een belangrijke rol blijven spelen bij het aandrijven van de groei.


---



Ingezonden persbericht