EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

25 maart 2009

EVO EN TLN: 'BEDRIJFSLEVEN NIET OP VOORHAND TEGEN KOMST TRAM GRONINGEN'

Wel belemmeringen bevoorrading winkels en horeca wegnemen

EVO en TLN zijn niet op voorhand tegen de komst van een tram in Groningen. Dit stellen de belangenorganisaties voor het verladend en vervoerend bedrijfsleven in een reactie op de plannen van de gemeente. Als de tram er is, kan de bevoorrading in principe op vergelijkbare wijze als nu plaatsvinden, zo verwachten de organisaties. Wel pleiten de organisaties voor maatwerkoplossingen om eventuele belemmeringen in de bevoorrading weg te nemen.

Door de komst van de tram wordt de ruimte om te bevoorraden in sommige straten, zoals de Oosterstraat, krapper. Niet alleen de grootte van een vrachtauto is immers bepalend, maar ook de manoeuvreerruimte die een vrachtauto nodig heeft. Verder is het belangrijk dat rekening wordt gehouden met de werkomstandigheden van de chauffeurs. Zo moet worden voorkomen dat chauffeurs genoodzaakt zijn om met steekkarretjes tramrails over te steken om bij de winkels te komen. EVO en TLN kunnen zich de zorgen van de ondernemers in de Oosterstraat daarom goed voorstellen.

Het plan heeft met name tijdens de aanlegfase grote consequenties voor de bevoorrading, aldus EVO en TLN. In die periode zal het niet eenvoudig zijn om de locaties waar gebouwd wordt te bereiken. Hier moet dan ook heel goed over worden nagedacht. EVO en TLN zijn dan ook van mening dat niet alleen de bedrijven in de binnenstad zelf, maar ook de vervoerders en leveranciers in aanmerking moeten kunnen komen voor de compensatie van geleden schade tijdens de bouwfase.

Verder kan ook aan andere maatregelen worden gedacht zoals de aanleg van extra laadplekken, het plannen van logische bevoorradingsroutes en het verruimen van de venstertijden. De organisaties dringen bij de gemeente aan op overleg over deze maatregelen. De aanleg van de tram biedt ook kansen om de bevoorrading van de binnenstad voor de toekomst beter te regelen, aldus EVO en TLN.