Ingezonden persbericht


Nederlandse Spoorwegen gaat 'verkeersdrukte' op het spoor te lijf met IBM technologie

PARIJS - 25 maart, 2009 -ILOG®, een onderdeel van IBM, heeft vandaag bekendgemaakt dat de Nederlandse Spoorwegen het IBM ILOG OPL-CPLEX® Development System gebruikt om de inzet van het rijdend materieel te verbeteren en hiermee de inzet van middelen te optimaliseren. Door de ILOG optimalisatietechnologie in te zetten als belangrijkste component in de "Rolling Stock Allocation application" (ROSA), zijn de Nederlandse Spoorwegen in staat om de operationele efficientie met maar liefst 6 procent te verbeteren. Dit levert de Nederlandse Spoorwegen een kostenbesparing van 20 miljoen euro per jaar op.

Als onderdeel van een andere applicatie op het gebied van de dienstregeling, die ook gebruik maakt van IBM ILOG CPLEX, hebben de spoorwegen een verbetering in het op tijd rijden gerealiseerd voor meer dan 1 miljoen dagelijkse reizigers. De toepassing van deze tools bij de NS kreeg in 2008 de Edelman Award van het Institute for Operations Research and Management Sciences (INFORMS), een wereldwijde onderscheiding voor bijzondere voorbeelden van operations research (ook wel management science genoemd).

De Nederlandse Spoorwegen beheert per dag meer dan 4.800 treinen in Nederland op een spoorwegnetwerk van 279 stations en 2100 kilometer rails. In 2006, beleefden de spoorwegen een significante groei in verkeer van 15,4 miljoen kilometer en beheerden ze het drukste nationale spoorwegnetwerk in Europa. Er werd besloten dat het beter aan laten sluiten van de treinen op het reizigersverkeer cruciaal was om de kosten laag te houden en de treinen op tijd te laten rijden en men zocht naar een nieuwe geautomatiseerde oplossing voor de dienstregeling.

Met IBM ILOG CPLEX gebruikt de de ROSA applicatie vertrek- en aankomsttijden en voorspellingen op het gebied van passagiersdruk, om treinen en rijtuigen beter in te kunnen zetten in relatie tot de diensregeling. Het systeem genereert een schema sneller en met minder fouten dan wanneer dit handmatig gebeurt.

Om ROSA te bouwen, hebben ontwikkelaars van de Nederlandse Spoorwegen het IBM ILOG OPL-CPLEX Development System gebruikt. Met IBM ILOG OPL Studio werd het IBM ILOG CPLEX model gebouwd, getest en ingevoerd. Dit OPL model omvat alle bedrijfsoperaties, inclusief het spoorwegnetwerk, stations en treinen, en houdt rekening met passagiersvoorkeuren, seizoensinvloeden op het verkeer en de transportwetgeving. Er werd aan diverse doelstellingen gewerkt zoals operationele kosten, kwaliteit van de dienstverlening en de betrouwbaarheid van het spoorwegnet. Een extra moeilijkheidsfactor is de diversiteit van het rijdend materieel, met grote verschillen in ontwerp, dat zowel in landelijke als stedelijke omgeving rijdt en dat gebruik maakt van zowel electrische als dieseltreinen. Alles bij elkaar moest men rekening houden met 56.000 variabelen en 32.000 restricties. IBM ILOG CPLEX is gebruikt als systeem om optimale oplossingen te genereren voor bedrijfsmodellen gebouwd in OPL.

Een aangepast versie van het ROSA model verzorgt de verbetering van dit plan in de toekomst. Deze versie houdt rekening met seizoensgebonden en onverwachte veranderingen in reizigeraanbod. Dit stelt de Nederlandse Spoorwegen in staat om snel een probleem in kaart te brengen en verschillende oplossingen te testen en de benodigde tijd te verkorten. Daarnaast stelt het systeem gebruikers in staat keuzes te maken tussen kosten en klanttevredenheid en planners kunnen zich richten op uitzonderlijke gebeurtenissen.

"De Nederlandse Spoorwegen heeft IBM ILOG CPLEX gebruikt om de inzet van rijdend materieel te verbeteren, wat een kostenbesparing van 20 miljoen Euro op jaarbasis oplevert. CPLEX wordt ook gebruikt voor de dienstregeling en heeft het op tijd rijden voor meer dan 1 miljoen dagelijkse reizigers verbeterd", aldus Wim Fabries, Hoofd Logistiek. "ILOG's optimalisatie technologie heeft ons geholpen ons primaire doel, verbetering van de dienstverlening te realiseren, maar heeft ook een significant effect op onze resultaten op het gebied van operationele kostenbesparingen. Dit heeft geresulteerd in het winnen van de INFORMS 2008 Franz Edelman Award for buitengewone practice in Operations Research and Management Science."

"Met een toenemende filedruk", is er een groeiende behoefte om wereldwijd slimmere transport systemen te bouwen, zegt Keith Dierkx, Global Rail Leader van IBM."De Nederlandse Spoorwegen gebruikt ILOG optimalisatie technologie om processen te automatiseren, om hun dienstverlening naar de reizigers en forensen te verbeteren en om tegelijkertijd een significante kostenreductie te realiseren".

Voor meer informatie over ILOG, een IBM onderdeel, gaat u naar http://www.ilog.com



Ingezonden persbericht