Ingezonden persbericht

Persbericht

Half miljoen voor meer kennis over effectieve communicatie gezondheidsrisico's

Den Haag - 26 maart 2009. De Nederlandse Hartstichting, het Diabetes Fonds en de Nierstichting gaan onderzoeken hoe mensen met gezondheidsrisico's te bereiken zijn en hoe zij te stimuleren zijn tot gezond gedrag. Het gaat om onderzoek naar de communicatie tussen zorgverleners en mensen met gezondheidsrisico's. De noodzaak is duidelijk: Nederlanders leven ongezonder en het aantal chronisch zieken stijgt. Effectieve communicatie helpt om mensen tot een gezondere leefstijl te bewegen. De fondsen investeren daarom vanuit het programma LekkerLangLeven een half miljoen euro in twee onderzoeken.

Prof. Dr. Timmermans van het EMGO Instituut, VUmc gaat onderzoeken wat de meest effectieve manier is bij gezondheidschecks om aan werknemers gezondheidsrisico's te communiceren. Ook wordt onderzocht wat de werknemers vinden van het aanbieden van gezondheidschecks door de werkgever en wat ze met de informatie doen. Hierbij is er aandacht voor individuele verschillen in de manier waarop mensen met informatie omgaan. Het tweede onderzoek van Prof. Dr. Assendelft en Prof. Dr. Stiggelbout van het Leids Universitair Medisch Centrum richt zich op het bereiken van moeilijk bereikbare groepen die juist een hoog risico lopen: mensen met een lage sociaal-economische status en sommige groepen allochtonen. Het doel is om erachter te komen waarom deze kwetsbare groepen wel of niet deelnemen aan een gezondheidscheck. Hiermee kunnen aanbevelingen worden gedaan die zorgen dat een gezondheidscheck bij de mensen aankomt die het het meest nodig hebben.

Steeds meer chronisch zieken
Bijna zestig procent van de Nederlanders leeft ongezond en loopt een verhoogd risico op ziekte. Het aantal chronisch zieke mensen stijgt en ze zijn steeds jonger. Dit leidt tot een ontoelaatbare toename van het aantal mensen met hart- en vaatziekten, diabetes en nierziekten.

LekkerLangLeven
Hart- en vaatziekten, diabetes en nierziekten hebben dezelfde risicofactoren, komen vaak in samenhang voor en kunnen daarom het best gezamenlijk worden aangepakt. Daarom hebben de drie fondsen de handen ineen geslagen en zijn in 2008 gestart met het gezamenlijke preventieprogramma LekkerLangLeven. Met een budget van drie miljoen euro zetten zij een gezamenlijke lobby in, richten zich op onderzoek en voorlichting en werken samen met huisartsen en bedrijfsartsen aan de ontwikkeling van het 'PreventieConsult' voor een vroege opsporing van de drie ziekten. De twee studies moeten resulteren in effectievere risicocommunicatie. Als iemand na het doen van een check goed begeleid en geïnformeerd wordt, vergroot dit de gezondheidswinst.
---

NOOT VOOR DE REDACTIE (