'Retailers naar Rusland'

26/03/2009 09:30

Roland Berger Strategy Consultants

Amsterdam donderdag 26 maart 2009 - De financiële crisis raakt niet alleen West-Europa, maar ook Rusland en de Oekraïne. Ondanks de slechte markt in de consumentengoederen- en retailsector, zijn de omstandigheden voor internationale spelers juist nu ideaal om uit te breiden in die regio. De kosten om de Russische markt te betreden zijn laag en de prijzen van recente overnames in de retailsector zijn fors gedaald, zo blijkt uit een recente marktanalyse van Roland Berger Strategy Consultants.

De financiële crisis heeft een enorme impact op de gehele economie in Rusland en de Oekraïne, ook de retail- en consumentengoederensector. "De marktwaarde van retailbedrijven is sterk gedaald. Spelers in de markt en experts verwachten een grote golf van faillissementen en overnames dit jaar," zegt Alexander Belderok, partner van Roland Berger.

Rusland - investeren in economische groeimotor

Uit de marktanalyse van Roland Berger blijkt dat de kosten om de Russische markt binnen te treden op dit moment zeer aantrekkelijk zijn. "Naast ver teruggevallen huurprijzen (10-15%) en een daling in kosten van bouwmaterialen van 8-9%, zijn ook de arbeidskosten met maarliefst 14% afgenomen. Deze lage kosten bieden internationale investeerders de mogelijkheid om een aantrekkelijke markt voor een lage prijs binnen te dringen. Bovendien laten recente fusies en overnamedeals een grote daling in aankoopprijs zien," aldus Belderok.

De vooruitzichten voor de Russische economie voor 2009 zijn nog steeds positief, in tegenstelling tot vele West-Europese landen. De groeivoorspellingen voor het Bruto Binnenlands Product variëren van 2 tot 3,5%. Daarnaast wordt verwacht dat de inflatie zal dalen van 13,5% naar 10-12%. Dit maakt produceren in Rusland goedkoper dan importeren. "De consumentensector zal een van de economische groeimotoren zijn. Bovendien staat een verschuiving te wachten in massaconsumptie van dure producten naar goedkopere producten. De echte luxe producten blijven op een hoog niveau," licht Belderok toe. Een aantal internationale bedrijven zoals IKEA, H?, Nestlé en Danone hebben al plannen om uit te breiden naar de Russische markt tijdens de crisis.

Oekraïne - investeren in snelst groeiende markt

Met jaarlijkse groeicijfers van ongeveer 25%, is de retailmarkt in de Oekraïne de snelst groeiende markt in Europa. Toch is het aandeel van ketens in de retailmarkt nog erg laag met ongeveer 44%. Volgens Belderok betekent dit dat er potentie is voor de verdere ontwikkeling van moderne bedrijfsmodellen. Ondanks de aantrekkelijke markt, zijn er maar een paar internationale spelers zoals Metro, Zara en Spar die tot nu toe marktaandeel geworven hebben. Roland Berger verwacht dat meer retailers zullen volgen en de komende jaren winkels gaan openen in de Oekraïne. "Ondanks de recessie in 2009, wordt herstel al verwacht in 2010. De groei van consumentenprijzen zal minder sterk zijn de komende jaren, wat de markt aantrekkelijk maakt voor internationale spelers," legt Belderok uit.

De laatste jaren is de vastgoedmarkt een barrière om de markt in Oekraïne te veroveren.

De kosten zijn het afgelopen jaar echter sterk gedaald. Huurprijzen zijn afgenomen met 25-30% en bedrijven bezuinigen sterk op salariskosten. Door de liquiditeitsproblemen zijn de aankoopprijzen van bedrijven met 50% afgenomen. De crisis heeft daarom de weg vrij gemaakt voor fusies en overnameactiviteiten in de retailsector van de Oekraïne.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.

Alexander Belderok is partner bij Roland Berger en houdt zich voornamelijk bezig met de versterking van de concurrentiepositie van bedrijven in de Fast Moving Consumer Goods, Retail en de Chemische Industrie. Belderok is columnist voor Food Magazine en FD.nl en is gast docent aan de Universiteiten Tilburg, Eindhoven en Leuven.





http://www.rolandberger.nl