TNT Post neemt initiatief voor landelijke milieutest

26/03/2009 14:13

TNT Post

DEN HAAG, 26 maart 2009 - TNT Post wil de Nederlandse consument bewust maken van keuzes die hij dagelijks maakt en het effect hiervan op het milieu. Hiervoor heeft TNT Post in samenwerking met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en Stichting Selectieve Post de landelijke milieutest 'Jouw Energielabel' ontwikkeld. Vanaf 28 maart ontvangen ruim zes miljoen huishoudens een uitnodiging in de brievenbus om aan de test deel te nemen via www.jouwenergielabel.nl.

Binnen tien minuten ontdekken consumenten hoe milieubewust hun dagelijkse keuzes zijn.

De vragen zijn gebaseerd op alledaagse momenten waarop men onbewust keuzes maakt die in meer of mindere mate gevolgen hebben voor het milieu. Wat is bijvoorbeeld beter voor het milieu, een boterham met kaas of een boterham met jam? En kan een auto beter door de eigenaar zelf worden gewassen of is het milieuvriendelijker om de auto naar de wasstraat te brengen?

De antwoorden bepalen de score op het energielabel, van zeer milieubewust tot helemaal niet milieubewust. Na het invullen van de test ontvangt de consument zijn persoonlijke energielabel, een middel om consumenten in één oogopslag een goede inschatting te geven van het energieverbruik. Daarnaast worden praktische tips gegeven om duurzamer met energie om te gaan en kan de consument vrijblijvend aanbiedingen ontvangen die passen binnen een milieubewuste levensstijl. Na de zomer worden de resultaten van de milieutest bekendgemaakt.

"De uitdaging om meer energie te besparen en meer schone energie te gaan gebruiken, kunnen wij niet alleen aan", zegt Ger Jacobs, commercieel directeur bij TNT Post. "Daar willen wij graag onze omgeving bij betrekken. Kleine stappen van iedereen kunnen een heel groot verschil maken. Met deze test hopen we dan ook consumenten bewuster te maken van milieubesparende maatregelen die zij zelf in het dagelijks leven kunnen nemen".

Planet Me

De activiteiten van TNT ter bescherming van het klimaat zijn gebundeld onder de noemer Planet Me. Een wereldwijd milieuprogramma dat zich onder andere richt op het drastisch verminderen van de CO2-uitstoot in alle operationele activiteiten. Tevens wil het programma de TNT-medewerkers ertoe stimuleren ook in hun privéleven, thuis en onderweg, hun CO2-uitstoot te verminderen.

Over TNT Post

TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post over 2008 bedroeg 4,245 miljard euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

EINDE BERICHT

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

TNT Post Mediavoorlichting & PR

Suzan Demirhan

Telefoon: 070 334 20 32 of 06 10 55 43 07

E-mail: suzan.demirhan@tntpost.nl

Milieu Centraal

Ria van Griethuizen

Telefoon: 030 230 50 75

E-mail: ria.vangriethuizen@milieucentraal.nl