Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam


Nieuw vergaderstelsel van de raad

26-maart-2009

Vanaf maart 2009 heeft de deelraad een nieuw vergaderstelsel.

Vergaderwijze deelraad

Vanaf maart vergadert de deelraad in drie commissies:

Commissie I: Financiën, Openbare Ruimte, Verkeer o.a.

Commissie II: Openbare Orde, Welzijn, Bouwen en Wonen, Zuidas o.a.

Commissie III: Groen, Milieu, Onderwijs, De Mirandabad o.a.

Aan deze commissies kunnen naast raadsleden ook buitengewoon commissieleden deelnemen.

Daarnaast is er één keer per maand een raadsvergadering.

De agenda
De onderwerpen die op de agenda staan, worden gepubliceerd in het Amsterdams Stadsblad voorafgaand aan de vergadering.

Vergaderstukken inzien
De vergaderstukken zijn digitaal beschikbaar.

Ook liggen de vergaderstukken (vanaf ongeveer tien dagen voor de vergadering) gedurende de openingsuren ter inzage op de volgende adressen:

- Stadsdeel Zuideramstel, President Kennedylaan 923
- Wijkopbouwcentrum Buitenveldert/MFC Binnenhof, A.J. Ernststraat 112
- Wijkopbouworgaan Rivierenbuurt, Rijnstraat 115
- Openbare Bibliotheek, Willem van Weldammelaan 5

Bijwonen van vergaderingen
De vergaderingen van de commissies en de deelraad zijn openbaar. Bewoners kunnen de vergaderingen bijwonen op de publieke tribune. De vergaderingen beginnen om 20.00 uur en vinden plaats in de raadszaal van het stadsdeelkantoor aan de President Kennedylaan 923.

Contact met de raadsleden
Op de avond dat de raadscommissie vergadert is er voldoende tijd om ook in informele sfeer raadsleden te ontmoeten en zaken aan de orde te stellen. U kunt ook met (een van de) raadsleden bellen of schrijven.

Hoe kunt u meepraten met de deelraad?
Voor bewoners of organisatie in Zuideramstel zijn er de volgende mogelijkheden om hun stem te laten horen.

* Er is spreekrecht voor onderwerpen die in de commissies behandeld worden. Het aanvangstijdstip voor de onderwerpen is op de agenda vermeld. Als u wilt inspreken, dient u zich wel ten minste 24 uur van tevoren aan te melden bij de griffie, via het invulformulier of per telefoon 2524 335. E-mail voor de griffie stuurt u via het contactformulier griffie
* Er is spreekrecht voor niet geagendeerde onderwerpen. Als er een actuele situatie is, waarvan u vindt dat die onder de aandacht van de deelraad moet komen, kunt u dat doen aan het begin van de raadsvergadering om 20.00 uur. Ook nu dient u zich ten minste 24 uur van tevoren aan te melden bij de grfiffie, via het invulformulier op het bestuursinformatiesysteem of per telefoon 2524 335.

* Bewoners hebben de mogelijkheid een idee of initiatief op de agenda van de deelraad te plaatsen. Dit heet het burgerinitiatief. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Deze zijn te vinden in een aparte folder. Klik hier voor meer informatie.