Ingezonden persbericht


Den Haag, 26 maart 2009
0903.186 NL

Persinformatie

Siemens-vinding genomineerd voor Innovation Award Railtech 2009. Tram rijdt zonder bovenleiding door opgeslagen remenergie

Siemens introduceert tijdens de Railtech 2009 een nieuwe vinding waarmee trams delen van een traject zonder bovenleiding kunnen rijden. Dit is mogelijk door remenergie te gebruiken die is opgeslagen in een zogeheten ultracondensator aan boord van de tram. De nieuwe ultracondensator maakt dat een tram dertig procent minder energie verbruikt, waardoor de uitstoot van C02 sterk vermindert. De vinding van Siemens is genomineerd voor de Innovation Award, die tijdens de Railtech, die wordt gehouden van 31 maart tot en met 2 april 2009 in de Jaarbeurs te Utrecht, wordt uitgereikt.

Vervoersbedrijven willen hun trams op meer plekken laten rijden zonder bovenleiding. Bijvoorbeeld in een historische omgeving of op plaatsen waar het kostbaar of bouwkundig moeilijk is om een bovenleiding aan te leggen. Daarnaast willen vervoersbedrijven het milieu zo min mogelijk belasten door het energieverbruik van hun materieel te verminderen. De ultracondensator met de naam Double Layer Capacitor (DLC) van Siemens voorziet nu in deze sterk groeiende behoefte. De nieuwe vinding werkt op een vergelijkbare manier als de supercondensator in hybride auto's

Wanneer een tram afremt ontstaat energie die normaal verdwijnt in de vorm van warmte. Deze energie wordt binnen 30 seconden opgeslagen in de ultracondensators. De tram gebruikt deze opgeslagen remenergie bij het optrekken, waarvoor een krachtige stroomstoot nodig is om het voertuig in beweging te brengen. Juist hiervoor zijn de ultracondensators heel geschikt. De zware oplaadbare batterijen aan boord van een tram kunnen zo'n extreme piekvraag niet aan. Zij zorgen er alleen voor dat de tram op snelheid blijft na het optrekken en dat de airconditioning en besturingselektronica blijven werken.

Ultracondensatoren leveren duizenden keren meer vermogen dan batterijen en zijn bovendien miljoenen keren geheel te laden en te ontladen. Bij een batterij kan dit slechts een paar duizend keer. De toepassing van zeer poreus koolstof in de ultracondensatoren maakt dat de energie die per kilogram kan worden opgeslagen in een ultracondensator is toegenomen.

Noot voor de redactie,