Gemeente Utrecht


SV 2009, nr. 38 over parkeeroverlast Fort de Klop


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
38 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 25 maart 2009)


Schriftelijke vragen Parkeeroverlast Fort de Klop


Op 5 februari 2009 heeft de raad ingestemd met het bestemmingsplan Fort aan de Klop. In de aanloop naar die vaststelling bleek dat één van de heikele punten rondom Fort aan de Klop de parkeeroverlast is. Wethouder Jansen verklaarde in der raadscommissie Stad en Ruimte van 27 januari dat hij een proactief beleid voorstaat t.a.v. het parkeren.

Gezien de niet ideale situatie tussen bestuur van Fort aan de Klop en omwonenden, beloofde de wethouder "hier nog even bovenop" te blijven zitten om te trachten zoveel mogelijk wrevel op te lossen.

D66 betreurt het dat enkele vertegenwoordigers van de omwonenden door het bestuur van Fort aan de Klop niet zijn opgenomen in het bestuur. Wat ons betreft is een open dialoog tussen betrokkenen, hoe moeilijk soms ook, altijd te prefereren boven het via de band moeten spelen van klachten.

Inmiddels blijkt dat de parkeeroverlast nog altijd bij regelmaat zich voordoet. De parkeerplek bij de fortwachterswoning, die niet bedoeld is voor bezoekers, staat zeer regelmatig vol. Ook foutparkeren in de berm, gebeurt vaak. De parkeerplek bij het talud wordt intensief gebruikt. Het gevolg ervan is dat het beheer van het talud tekort schiet. De parkeerplek voelt door zwerfvuil en blubber unheimisch aan, met als gevolg dat er diverse ongewenste en criminele activiteiten plaatsvinden.


Dit alles leidt D66 tot de volgende vragen:

1. Kunt u nagaan hoe vaak er gecontroleerd wordt op parkeeroverlast op Fort aan de Klop? Zo ja, hoe vaak is dat?


2. Zijn er gegevens van de hoeveelheid ingebroken auto's bij het talud? Zo ja, wilt u die verstrekken?


3. Hoe vult u het gemeentelijke proactieve beleid t.a.v. het parkeren in, zoals toegezegd op 27 januari?


4. Bent u bereid om, i.s.m. de omwonenden, oplossingen en alternatieven te onderzoeken voor de huidige parkeeroverlastproblemen?


---- --