Senternovem

25-03-2009 | Californië bereidt nieuwe regelgeving voor

De staat Californië is eerder deze maand een consultatie gestart over de Low Carbon Fuel Standard (LCFS) wetgeving die beoogt de broeikasgasemissies van transportbrandstoffen terug te brengen.

Het doel is een reductie van 10% in 2020 t.o.v. referentiejaar 2010, overeenkomend met een reductie van ongeveer 16 Mton CO2,eq in 2020. Biobrandstoffen zullen naar verwachting een belangrijke rol spelen in het bereiken van dit doel, maar er wordt nadrukkelijk ook gedacht aan andere brandstoffen met weinig of geen broeikasgasemissies, zoals elektriciteit en waterstof.

Op de LCFS website van de Air Resources Board is een uitnodiging van de publieke hoorzitting incl. een samenvatting van de LCFS te vinden (Daarnaast bevat de website twee rapporten met uitgebreide beschrijvingen van de beoogde LCFS ('hoofdrapport van 322 pagina's plus 384 pagina's Appendix). Appendix A bevat de voorgestelde wettekst. Daarnaast zijn op de boven genoemde website veel details te vinden over bijvoorbeeld de berekeningen van broeikasgasemissies incl. de gebruikte modellen, de geschiedenis van de LCFS en een grote hoeveelheid achtergrondinformatie.

Voor het berekenen van de broeikasgasemissies gebruikt men in Californië een variant van het GREET model. In Californië heeft men daarnaast standaardwaarden voor indirecte verandering van landgebruik (in het engels: 'indirect land use change') vastgesteld, uitgaande van een economisch model, het Global Trade Analysis Project (GTAP). Het GTAP model evalueert de veranderingen in landgebruik die samenhangen met de teelt van grondstoffen voor biobrandstofproductie. Uit deze evaluatie volgt een schatting van de effecten op broeikasgasemissie van veranderingen in landgebruik. Tot dusver zijn deze waarden alleen vastgesteld voor ethanol uit maïs en voor ethanol uit suikerriet, andere waarden worden op een later moment aan de tabel met GREET en GTAP resultaten toegevoegd.
Verder maakt de LCFS gebruik van een zogeheten 'Energy Economy Ratio (EER)' die bepaald hoe de efficiency van een brandstof en voertuigtype zich verhoudt tot de referenties benzine-benzineauto (personenvervoer) en diesel-vrachtwagen (vrachtvervoer). Voor elektrische auto's is deze factor 3 resp. 2,7, hetgeen inhoudt dat elektrische auto's een factor 3 of 2,7 meer kilometers rijden per MJ aan brandstof i.v.t. benzineauto's op benzine of vrachtverkeer op diesel. De LCFS stelt geen andere duurzaamheidscriteria aan biobrandstoffen dan een gemiddelde emissiereductie van broeikasgassen. Iedere biobrandstof mag dus worden gebruikt om de LCFS doelstelling te helpen realiseren. Echter, duurzaameidscriteria worden wel geëvalueerd en in december 2009 komt er een plan om deze in de LCFS op te nemen, hetgeen dan per eind 2011 zou moeten zijn gebeurd.

Tot 22 april kunnen reacties op de beoogde wetgeving worden gegeven.