Logica bouwt internetplatform voor auto van de toekomst

27/03/2009 10:30

Logica Nederland

Milieuvriendelijke auto c,mm,n te zien op AutoRai

Logica levert het essentiële internetplatform waarmee vervoersspecialisten, ontwerpers, ingenieurs en andere geïnteresseerden de c,mm,n (spreek uit common) gaan ontwerpen, de milieuvriendelijke auto van de toekomst. Vanaf 1 april discussiëren betrokkenen met elkaar via het vernieuwende internetplatform, Online Collaboration Platform (OCP) geheten, over de auto. Het OCP-platform brengt een groot aantal specialisten uit verschillende disciplines bij elkaar. OCP helpt de ontwerpers doordat het continu dwarsverbanden legt tussen de aangeleverde ideeën, structuur in de discussie aanbrengt en deze op een toegankelijke manier presenteert. Daardoor wordt het proces aanzienlijk versneld.

Een prototype van de c,mm,n is vanaf 1 april te zien op een speciale stand tijdens de Autorai. Het project is een initiatief van de stichting Natuur en Milieu en wordt gesteund door Logica, Ahtlon Car Lease en Rabobank. De Technische Universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente werken mee aan de ontwikkeling, net als ingenieursbureau DHV. Voor meer informatie over het project kijk hier: www.cmmn.org

De essentie van OCP is dat het is gebaseerd op crowdsourcing: het benutten van de ideeën van een groot aantal onafhankelijk van elkaar opererende mensen als kennisbron. De innovatie vindt dus niet binnen de traditionele muren van ondernemingen en instellingen plaats maar doorbreekt deze juist.

Logica levert momenteel een vergelijkbaar systeem aan de Nederlandse rijksoverheid. In een pilot maken ambtenaren van de verschillende ministeries gebruik van OCP bij het oplossen van beleidsvraagstukken. OCP kan ook een geschikt instrument zijn voor bijvoorbeeld gemeentes die de inspraak van burgers willen organiseren.

Gerben Mak, directeur Innovatie Logica Nederland: 'Het c,mm,n -project toont aan dat crowd sourcing een krachtige manier is om nieuwe projecten en diensten vorm te geven. Zonder de last van de traditionele grenzen zoeken creatieve geesten naar de beste oplossingen. Crowd sourcing is daarmee een waardevolle aanvulling op innovatieprocessen.'





http://www.logica.nl