Vereniging Milieudefensie


Campagneactiviteiten 'stop fout veevoer' tijdelijk stilgelegd Overleg Albert Heijn en Milieudefensie in beslissende fase

Amsterdam, 27 maart 2009 - Het gaat de goede kant op met het overleg tussen Milieudefensie en Albert Heijn over fout veevoer. Om die reden heeft Milieudefensie besloten een adempauze in te lassen in haar campagne die een einde wil maken aan het drama achter goedkoop vlees, waarvoor in Zuid-Amerika oerwouden worden omgehakt. Beide organisaties zijn sinds deze week met elkaar in gesprek. Er lijken nu openingen te zijn voor afspraken waarin zowel de supermarktketen als de milieuorganisatie zich kunnen vinden.

Nadat de campagne over 'het drama achter goedkoop vlees' op 12 maart van start ging, dreigde Albert Heijn in eerste instantie met juridische stappen. Nu wil de supermarkt een aantal zaken verder uitzoeken om te kijken in hoeverre de eisen van Milieudefensie haalbaar zijn. Op alle voor Milieudefensie relevante sporen - verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten, inzetten op Europees veevoer, en steekhoudende duurzaamheidscriteria voor de resterende soja - heeft Albert Heijn openingen geboden. Om verder overleg een kans te geven, last Milieudefensie nu een adempauze in de campagne in van vier weken: tot 24 april schort Milieudefensie de tour langs filialen van Albert Heijn op en worden er geen radiospotjes uitgezonden.

Campagneleider Wouter van Eck: "Wij waarderen de beweging die Albert Heijn nu maakt. We zijn er nog niet, maar het begint er hoopvol uit te zien. Er is nu tijd nodig om de toezeggingen concreet te maken. Daarom hebben we, om het overleg een kans te geven, besloten onze acties vier weken op te schorten. Als het resultaat hierna onvoldoende blijkt, zullen we onze campagne volop hervatten. Komen we er in die wel tijd uit, dan zal Milieudefensie andere supermarkten gaan aansporen het voorbeeld van Albert Heijn te volgen."

Het drama achter goedkoop vlees Nederland is de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes veroorzaakt zo grootschalige ontbossing. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn hierin een belangrijke rol. De supermarkt kan zorgen voor meer en aantrekkelijk geprijsde vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees. Milieudefensie hoopt, dat als marktleider Albert Heijn het goede voorbeeld geeft, andere supermarkten snel zullen volgen.

De eerder door Milieudefensie voor vandaag en zaterdag aangekondigde acties bij filialen van Albert Heijn in Zwolle, Utrecht, Den Haag en Leiden worden dus opgeschort in afwachting van de resultaten van het overleg.