Wageningen Universiteit en Researchcentrum

Minister Plasterk feliciteert 50000e leerling Reizende DNA-labs

27 mrt 2009

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ronald Plasterk heeft aan de 50.000e leerling die meedeed aan een Reizend DNA-lab een trofee uitgereikt. Tijdens het biologiepracticum kreeg 4vwo-leerling Dilan Aydin van het Gymnasium Haganum in Den Haag de trofee. Zij deed mee aan het Wageningse DNA-lab âPrenataal onderzoek bij plantenâ.

De mobiele practica, waar scholieren de nieuwste kennis over DNA kunnen opdoen, zijn een initiatief van de universiteiten van Wageningen, Utrecht, Leiden, Nijmegen en Delft en het ministerie van Onderwijs.

Dit schooljaar zullen de Reizende DNA-labs 786 klassen bezoeken en zullen 16.500 leerlingen meedoen. Ongeveer één op zes leerlingen van de bovenbouw havo/vwo krijgt ooit één van de labs in de klas.

Er zijn vijf verschillende DNA-labs, naast âPrenataal onderzoek bij plantenâ zijn er DNA-labs over energiewinning uit afval, kankeronderzoek, ziekten die ontstaan door verkeerde eiwitvouwing en bioinformatica. Ieder DNA-lab behandelt een ander aspect van modern DNA-onderzoek. Ze laten zien dat kennis van genen en de moleculen in een cel een grote rol speelt in gebieden die voor iedereen belangrijk zijn: voeding, gezondheid en milieu. In het begeleidende lesmateriaal wordt uitgebreid stilgestaan bij de maatschappelijke aspecten van DNA-onderzoek. In het DNA-lab âPrenataal onderzoek bij plantenâ kruipen de leerlingen in de huid van een plantenveredelaar en onderzoeken ze of een zaailing van een aardappel de juiste genencombinatie heeft. De Reizende DNA-labs zijn een idee van Wageningen Universiteit die al sinds 1999 âmobiele practicaâ naar scholen brengt.

De Reizende DNA-labs zijn ontwikkeld door vijf genomics centres en vijf universiteiten. De practica over DNA-onderzoek worden vanaf januari 2006 kosteloos aangeboden aan schoolklassen in de bovenbouw van de havo/vwo. In de DNA-labs kunnen leerlingen zelf aan de slag gaan met de nieuwste technieken en actuele onderwerpen binnen het hedendaagse DNA- en genenonderzoek. Studenten van deelnemende universiteiten begeleiden de leerlingen tijdens twee uur durende practica. Docenten kunnen zelf het practicum inleiden en nabespreken met een bijbehorend lespakket.

Komend schooljaar gaan de DNA-labs het land weer in. Ook zal dan een zesde lab, over forensisch DNA-onderzoek, van start gaan. De komende jaren wordt geïnvesteerd in de integratie van DNA-onderzoek in het onderwijs, in opleiding van docenten en in opleidingen voor didactiek aan de universiteiten.