Parkeren behoeft kwaliteitsimpuls

27/03/2009 13:41

Libéma Exhibition

Parkeren begint steeds meer een probleem te worden. Onlangs bleek uit een rapport van het Platform voor de Detailhandel dat er een groot ongenoegen is over de parkeermogelijkheden in Nederland.

Automobilisten betalen wekelijks meer dan 15 miljoen euro aan parkeergeld. Jaarlijks gaat er in totaal meer dan een miljard euro om in de parkeerbusiness. Parkeerplaatsen worden alsmaar schaarser en de tarieven alsmaar hoger.

Toch wordt er hard gewerkt aan het op een hoger plan brengen van het parkeren. Dat is te zien op de beurs ParkeerVak 2009, die wordt gehouden van 31 maart tot en met 2 april in de Brabanthallen 's-Hertogenbosch. Er is 7000m2 aan parkeerinnovaties en verbeteringen te zien.

Guido van Woerkom, Hoofddirecteur van de ANWB, zal de beurs op een spectaculaire manier openen op 31 maart om 10.20 uur

Kwaliteit omgeving

Het aantal parkeerplaatsen zou afgestemd moeten worden op de vraag; bewoners moeten kunnen parkeren bij hun woning, zakelijke bezoekers bij kantoren, consumenten bij winkels, etc. Het kunnen parkeren van de auto, hoort bij de kwaliteit van de omgeving. Een lokaal bestuur dient daarom weloverwogen keuzes te maken. Parkeren staat niet op zichzelf, maar moet in samenhang worden gezien met de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van de gemeente en de economische functies en voorzieningen.

Kwaliteitsimpuls

De tarieven van parkeergarages zijn te hoog en vaak laat de kwaliteit nog steeds te wensen over. Veel automobilisten hebben het gevoel dat ze teveel voor de geboden dienstverlening betalen. Een prijsverhoging moet op zijn minst gerelateerd zijn aan een kwaliteitsimpuls, betere bereikbaarheid en meer veiligheid. Vaak is het ook slecht gesteld met de kwaliteit van de parkeergarages. Ze worden slecht bewaakt en nauwelijks schoongemaakt.

Alle bovenstaande problemen en onderwerpen komen uitgebreid aan bod in het gevarieerde programma van korte inlooplezingen dat de beurs omlijst. Meer informatie op www.parkeervak.nl