Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 27 maart 2009 (27/03/09)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Woensdag stelde Jan Peumans een actuele vraag aan begrotingsminister Van Mechelen over het dramatische rapport van de Hoge Raad van Financiën. Het rapport zelf was, o.a. door Geert Bourgeois, daags voordien al besproken in de bevoegde commissie. Jan wou echter minister Van Mechelen confronteren met de uitspraken van Karel De Gucht in Terzake, nl. dat de deelstaten de hoofdverantwoordelijken zijn voor de exponentiële uitgavenstijging van de afgelopen jaren. De minister weerlegde dat en besloot : zonder een grondige staatshervorming, met een duidelijk nieuw financieringsmechanisme, is dit land volgens mij op termijn onbestuurbaar. Wie zijn wij om dat te weerleggen.

Als een volleerd politicus blijft Mark Demesmaeker onophoudelijk op dezelfde nagel kloppen: de verfransing en vervreemding van onze Vlaamse Rand. Na zijn succesvolle TV-optredens over het wonen in eigen streek van afgelopen weekend, interpelleerde Mark deze week enerzijds over het Vlaams Stedelijk Gebied rond Brussel en anderzijds over de ontnederlandsing van de Rand. Het wordt hoog tijd voor extra investeringen in onze Rand, zoveel is duidelijk.

Geert Bourgeois ondervroeg minister Van Mechelen over de onbedoelde effecten van de Vlaamse jobkorting. Agoria had deze onbedoelde effecten in bedrijven met ploegenarbeid aangeklaagd. Door een samenloop van omstandigheden kan de federale lastenverlaging voor ploegenarbeid in een aantal situaties niet ten volle benut worden. Minister Van Mechelen beloofde om dit probleem zo snel mogelijk op een pragmatische manier op te lossen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

In de Commissie Cultuur greep Piet De Bruyn de discussie over het Topstukkendecreet aan om ook subsidies toe te kennen voor andere kosten dan de kosten voor conservatie en restauratie. Een eigenaar die een Vlaams topstuk bezit, moet ook kunnen rekenen op financiële steun indien hij betrokken zou geraken in een juridische twist over bv. de eigendomsrechten van zijn werk. Dergelijke juridische betwistingen zijn duur en slepen vaak lang aan. Het lijkt logisch dat de Vlaamse overheid, omwille van de uitzonderlijke betekenis van het topstuk in kwestie, de eigenaar dan financieel bijstaat. Het amendement kreeg de steun van de meerderheid en het decreet zal dus worden aangepast.

Kris Van Dijck nam deze week deel aan de VLABEST-studiedag (Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken) over bestuurszaken. Hij hield er een vurig pleidooi voor een interne Vlaamse staatshervorming. Zo opteert de N-VA voor een opbouw van onderen uit. Daarin staan sterke gemeenten centraal. Zij krijgen meer bevoegdheden, o.a. inzake onderwijs, kinderopvang, gezondheidszorg, welzijn.

Pure kafka dinsdag in de Commissie Welzijn. Bij de bespreking van het decreet zorgverzekering diende Helga Stevens een amendement in om de administratieve geldboete met terugwerkende kracht af te schaffen. De afgelopen weken ontvingen immers zon 18.000 Vlamingen een boete van 250 euro, omdat zij hun bijdrage (25 euro) laattijdig betaalden. Zowel SP-a als minister Heeren hadden al gezegd dit te willen rechtzetten. Maar toch werd het amendement, na een lange schorsing voor een geheim meerderheidsoverleg, weggestemd. Zonder toelichting. Enkel Elke Roex (SP.A) nam nog het woord. Ze zei dat zij in feite VOOR was, maar omwille van haar trouw aan de meerderheid TEGEN zou stemmen.

Kamer

Jan Jambon ondervroeg tijdens de plenaire vergadering Eerste Minister Herman Van Rompuy (CD&V) over het rapport van de Hoge Raad van Financiën. Dat rapport schetst een apocalyptisch toekomstbeeld voor België. Het land stevent af op een begrotingstekort van 15 miljard euro en een schuldgraad van meer dan 100 %. Jan vroeg onomwonden aan de premier wanneer hij nu eindelijk iets gaat doen. De premier verwees naar de regeerverklaring van 31 december 2008, waarin staat dat er een lange termijnpolitiek zal worden opgemaakt, met steun van de gewesten en gemeenschappen. Jan vindt het ongehoord dat de hervormingsplannen pas zullen worden opgemaakt wanneer de economie weer begint te draaien. Plannen moeten nu worden opgemaakt, zodat ze onmiddellijk kunnen worden uitgevoerd wanneer de economie weer opleeft. Vermits de premier een liefhebber is van haikus, besloot Jan zijn betoog met:

Van Rompuy Herman,
de knipperlichten branden.
Komt er nog wat van?

Donderdag keurde de voltallige Kamer een wetsvoorstel van Els De Rammelaere goed. Dat wetsvoorstel biedt gemeentebesturen de mogelijkheid om op een andere plaats dan het gemeentehuis huwelijken te voltrekken. In vele steden en gemeenten vinden immers huwelijken plaats op andere plaatsen dan op de administratie, bijvoorbeeld in historisch gerestaureerde panden. Probleem hierbij was dat de Procureur des Konings toestemming moet geven om de registers van de burgerlijke stand te verplaatsen. En dat werd niet steeds toegestaan omdat het burgerlijk wetboek geen andere locatie voorziet voor de voltrekking van het huwelijk dan het gemeentehuis. Wat dan weer vragen deed rijzen naar de geldigheid van huwelijken die zonder vermelde toestemming werden afgesloten. Met dit wetsvoorstel krijgt deze ingeburgerde praktijk een wettelijk kader. Voorwaarde is wel dat het een openbare plaats met neutraal karakter moet zijn.

Eerste Minister Herman Van Rompuy (CD&V) zei bij zn aantreden dat men niet te veel van hem moest verwachten. Sarah Smeyers kon tijdens de laatste plenaire zitting van de Kamer niet anders dan toegeven dat hij woord heeft gehouden. Meer en meer wordt duidelijk dat Van Rompuy de begrafenisondernemer van dienst is binnen deze regering. Hij stond niet alleen aan het graf van de splitsing van BHV en de staatshervorming, maar nu ook aan die van het asiel- en migratiedossier, waarover geen akkoord meer moet worden verwacht voor 7 juni. Sarah moest het hem wel nageven: als begrafenisondernemer van belangrijke dossiers heeft premier Van Rompuy voor een job met "toekomst" gekozen in België!

Patrick De Groote ondervroeg minister Steven Vanackere (CD&V) over de vijf sorteercentra van De Post. De beslissing in 2002 om vijf sorteercentra te openen was zeer omstreden, maar als Vlaanderen er twee kreeg, dan Wallonië ook. Volgens een berekening uit 2006 kostte de hele operatie 250 miljoen. Dat is overigens één van de redenen waarom men in 2005 privépartners (de Deense Post en CVC Capital Partners) heeft aangetrokken voor een kapitaalinbreng van 300 miljoen. Patrick stelt dat met de toen voorziene jaarlijkse daling van het postvolume, zeker geen vijfde sorteercentra nodig was. Volgens Vanackere is het postvolume tussen 2004 en 2008 slechts met 3 à 5% gedaald, evenveel als in de eerste twee crisismaanden van 2009. De onderlinge verhoudingen zijn als volgt: Antwerpen 22%, Gent 18%, Brussel 33%, Charleroi 15% en Luik 12%. Het blijkt echter dat Charleroi en Luik dit percentage slechts halen door post van Antwerpen, Brussel en Gent te sorteren.

Woensdag overlegde de Kamer en het Waals parlement over het belangenconflict, door deze laatste ingeroepen, m.b.t. de splitsing van B-H-V te bespreken. Ben Weyts vroeg José Happart of het Waals parlement het belangenconflict had ingeroepen op vraag van CD&V en Open vld. Dat zou verklaren waarom Happart eerder beweerde dat het Waals parlement geen enkel belang had bij de kieskring B-H-V en dus geen belangenconflict zou inroepen, maar het nadien plots wél deed. Happart weigerde te antwoorden. Ondertussen werkt Ben aan een verzoekschrift bij het Grondwettelijk Hof om het belangenconflict van het Waals parlement te vernietigen. De belangenconflictprocedures hebben immers niets meer te maken met belangen, maar enkel met koeioneren. Door de opeenvolgende belangenconflicten die de Franstaligen kunnen inroepen (5!) kunnen zij voortaan álles blokkeren wat de Vlamingen met een democratische meerderheid goedkeuren, zowel federaal als Vlaams.

Deze week kreeg Flor Van Noppen antwoord op zijn vraag waarom het ziekteverzuim bij de politie in Wallonië 50% hoger ligt dan in Vlaanderen. Minister Guido De Padt (Open vld) moest toegeven dat hiervoor geen strikt medische verklaring bestaat. De enige uitleg die De Padt kon geven is dat er in Wallonië minder huisartsen zijn waardoor de neiging bestaat om langer ziekteverlof voor te schrijven. Een vreemde uitleg. De enige echte verklaring volgens Flor is dat er in Wallonië veel minder streng wordt gecontroleerd. Dit is nog maar eens een voorbeeld van de grote verschillen op het vlak van gezondheidszorg tussen Vlaanderen en Wallonië. Op deze manier wordt onze sociale zekerheid onbetaalbaar. Het is niet langer aanvaardbaar dat Vlaanderen het grootste deel van de lasten moet betalen, terwijl in Wallonië misbruik wordt gemaakt van het systeem. Enkel een sterker Vlaanderen zal hier een einde aan kunnen maken.

Senaat

Deze week kwam Senator Louis Ide naar buiten met een radicaal, maar realistisch plan om de problematiek van de stijgende premies van de hospitalisatieverzekeringen aan te pakken. Hij nodigt iedereen uit om een kijkje te nemen op volgende URL"s:

* www.n-va.be/hospitalisatieverzekeringen
* www.n-va.be/hospitalisatieverzekeringensamenvatting
* www.n-va.be/kamersupplementen

* www.n-va.be/ereloonsupplementen

Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be