Bedrijven ondersteunen competentiegericht onderwijs

27/03/2009 09:12

Kenniscentrum Handel

Maar liefst 91% van de praktijkopleiders in de sector handel is positief over de veranderingen die het competentiegericht onderwijs (CGO) met zich meebrengt. Dit blijkt uit onderzoek dat Kenniscentrum Handel recent uitvoerde onder ruim 1.400 praktijkopleiders van erkende leerbedrijven in de detailhandel en groothandel. Praktijkopleiders zijn de bedrijfsmedewerkers die, onder meer, leerlingen van een mbo-opleiding begeleiden tijdens hun stage.

De praktijkopleiders zijn vooral enthousiast vanwege de praktijkgerichtheid van het CGO en omdat het, behalve op kennis, veel meer gericht is op de houding en het gedrag van de leerling. Het CGO vraagt van leerlingen meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en juist dat vinden praktijkopleiders een goede ontwikkeling. Tegelijk zien enkele praktijkopleiders dit als een valkuil omdat zij eraan twijfelen of alle leerlingen deze verantwoordelijkheid wel aan kunnen.

Winst te boeken

57% van de praktijkopleiders vindt dat op een aantal punten nog winst is te boeken voordat leerlingen aan hun praktijkstages beginnen. Het gaat dan vooral om een goede voorbereiding op de stage zoals kennis van de branche en het bedrijf vergaren, sociale vaardigheden, (uiterlijke) presentatie en sollicitatievaardigheden. 89% van de praktijkopleiders ziet een stagiair zich tijdens zijn stage voldoende tot veel ontwikkelen.

De praktijkopleiders twijfelen bij ongeveer één op de vijf stagiairs of deze daadwerkelijk gemotiveerd en/of geschikt is voor het beroep waarvoor hij in opleiding is. Daarom adviseren zij leerlingen om vooraf goed na te denken of de opleiding die ze kiezen ook daadwerkelijk past bij hun talenten en interesses.

Informatiemiddelen

De praktijkopleiders zijn over het algemeen positief gestemd over informatiemiddelen van ROC's voor de stageperiode. Ze vinden deze materialen praktisch en gebruiken ze graag als een leidraad of naslagwerk. Ook zijn de praktijkopleiders van mening dat er goede informatie in de materialen is opgenomen over wat leerlingen moeten leren tijdens de stage. Stageopdrachten zijn meestal duidelijk geformuleerd, maar volgens een minderheid van de praktijkopleiders zijn die niet altijd uitvoerbaar.

De Training voor Praktijkopleiders die Kenniscentrum Handel praktijkopleiders biedt ervaren ze als nuttig. Ook de ondersteunende materialen van Kenniscentrum Handel helpt ze bij de planning en inrichting van de stage.

Tevredenheidonderzoek

Bovenstaande resultaten komen uit onderzoek dat Kenniscentrum Handel in de loop van 2008 uitvoerde onder ruim 1.400 praktijkopleiders van erkende leerbedrijven in de sector Handel. De praktijkopleiders zijn gevraagd naar hun ervaringen met, en mening over, diverse aspecten van het stageproces, waaronder de invoering van het CGO en de dienstverlening van Kenniscentrum Handel.





http://www.kchandel.nl