Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Babyhuid wordt steeds gevoeliger

Hoofddorp, 27 maart 2009 - Bijna een derde van de baby's heeft een gevoelige huid. En nog meer, ruim 40%, heeft elke week of om de week last van huidirritaties. Dat blijkt uit een enquête onder 511 moeders die Volgens Mama heeft gehouden in samenwerking met Zwitsal.

Dat het lichaam van de moderne mens zich aanpast aan een veranderende wereld lijkt logisch. Maar kan dit betekenen dat het gemiddelde babyhuidje anders is dan, pak hem beet, 50 jaar geleden? Of zijn vooral de moeders zelf veranderd?

Gevoelige huid
Het is in elk geval opvallend dat met 32% een groot deel van de ondervraagde moeders aangeeft dat hun kind een gevoelige huid heeft. Ook de frequentie van huidproblemen in de vorm van irritaties of uitslag lijkt bijzonder hoog: maar liefst 41% van de moeders ziet huidproblemen wekelijks of tweewekelijks terugkomen.

Onzekerheden
Logischerwijs vraagt een extra gevoelige huid om een goede verzorging. Toch blijkt bijna een kwart van de moeders ervoor te kiezen bij het begin van huidproblemen niets te doen en af te wachten. Maar gerust zijn ze er niet op. Bij veel moeders roept huiduitslag, en vooral de mogelijke behandeling ervan, veel vragen en onzekerheden op.

Boosdoener?
Wat wordt als grootste boosdoener gezien voor het ontstaan van huidirritaties? Meer dan de helft noemt 'weersomstandigheden', 'de temperatuur' of zelfs 'luchtvervuiling'. Blijkbaar zijn voor de moeder anno 2009 vooral de externe, niet te beïnvloeden, factoren de belangrijkste oorzaken.

Naar de huisarts
En waar zoekt de moderne moeder vervolgens haar bevestiging en advies? De huisarts blijkt met 30% het meeste vertrouwen in te boezemen, nog voor het consultatiebureau, wijkverpleegkundige en apotheek. Een kleinere groep vraagt het liefst haar eigen moeder om advies.

Volgens Mama
Volgens Mama hield de enquête onder 511 moeders, in het kader van de lancering van de nieuwe Zwitsal Naturel Plus productlijn. Volgensmama.nl is een interactief platform voor en door moeders. Al meer dan 50.000 hebben zich ingeschreven, hierdoor is er altijd een luisterend oor of relevant advies van een moeder in dezelfde fase. Volgens Mama biedt een uitgebreide kennisbank met allerlei meningen en uitspraken over relevante onderwerpen, zoals de verzorging van de babyhuid.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (