Ingezonden persbericht


Persbericht

Den Haag, 19 januari 2009

India Contemporary, GEM, Museum voor actuele kunst, Den Haag 28 maart t/m 21 juni 2009

Aan de hand van drie toonaangevende Indiase kunstenaars, geeft het GEM in India Contemporary als eerste Nederlandse museum een goed beeld van de huidige stand van zaken in de hedendaagse Indiase kunst. Naast recente installaties en schilderijen tonen Jitish Kallat (1975), Riyas Komu (1971) en Sudarshan Shetty (1961) werk dat zij speciaal voor de tentoonstelling vervaardigd hebben. Zij behoren tot een generatie kunstenaars die een verbinding maakt tussen Oost en West, tussen de oude en de nieuwe wereld. In hun beeldtaal zijn ze schatplichtig aan stromingen zoals het surrealisme, de pop art en het sociaal realisme. Intelligent gebruik van het beste uit verschillende culturen, geeft hun werk een verfrissend en vernieuwend karakter.

De drie kunstenaars, die allen werkzaam zijn in Bombay, nemen op totaal verschillende wijze, soms humoristisch, vaker ironisch en niet zelden confronterend, een standpunt in die de socio-economische en politieke omstandigheden van commentaar voorziet. Dat doen ze niet met zweverige concepten of mystieke metaforen maar juist met recht toe recht aan alledaagse verschijningen, die ze vergroten, verkleinen of soms verminken. Jitish Kallat schuwt geen enkel medium. Hij maakt schilderijen, sculpturen, foto's en multimedia installaties. Hij exposeerde eerder onder andere in de Tate Modern en de Serpentine Gallery in Londen. Billboards, voertuigen, nieuwsberichten, mediagebeurtenissen zijn de visuele referenties waar Kallat gebruik van maakt. Een terugkerend thema in zijn werk is de mens als kwetsbare verschijning in een doordenderende en meedogenloze stad. Dit komt duidelijk naar voren in zijn uit botten opgebouwde scootertaxi's en auto's, maar ook in zijn schilderijen, waarop hij anonieme stadbewoners portretteert, wiens beeltenis hij willekeurig uit kranten knipt. Het werk van Riyas Komu getuigt van het bewustzijn dat India een land is dat bestaat uit vele nationaliteiten, talen en religies. De krachten die daardoor werkzaam zijn, hebben zowel een vernietigende als een bindende component. 'Het is een commentaar in de context van het opkomende fundamentalisme waardoor culturen geïsoleerd raken van elkaar.', zegt Komu zelf over zijn werk. In zijn installaties combineert hij traditionele houtsnijkunst met beelden die ontdaan zijn van hun alledaagse betekenis. In 2007 vertegenwoordigde hij India op de Biënnale van Venetië. Sudarshan Shetty's werk kenmerkt zich door samensmelting van gemeenschappelijke herinnering en intieme persoonlijke associaties. Een goed voorbeeld is de installatie The History of Loss uit 2008: een 'muur' van aluminium kleine replica's van auto's die lijken op Volkswagen kevers. De auto's werden door de kunstenaar opzettelijk van grote hoogte naar beneden gesmeten. Met de beschadigde resten construeerde hij nieuw gevormde voertuigen die hij allemaal afzonderlijk in een eigen vitrinebox plaatste, als de bouwstenen van een grote muur. De Volkswagen kever lijkt op de speelgoedautootjes uit Shetty's jeugd. De vorm kende hij al voordat hij geconfronteerd werd met het icoon-achtige beeld van de kever. Bij de presentatie, gemaakt door gastconservator Willem Baars, verschijnt een publicatie met teksten van gerenommeerde Indiase schrijvers als Deepak Ananth (curator, kunstcriticus en universiteitsdocent), Shaheen Merali (freelance curator en kunstcriticus) en Vyjayanthi Rao (E19,95, uitgeverij d'Jonge Hond)

Ingezonden persbericht