KLM

KLM's zomerdienstregeling 2009

Amstelveen - woensdag, 11 maart 2009

KLM houdt mondiale netwerk in stand en stemt zomercapaciteit af op economisch klimaat

De zomerdienstregeling 2009 (29 maart - 25 oktober) van de AIR FRANCE-KLM Groep is aangepast aan de snelle daling van de vraag, veroorzaakt door de economische crisis die wereldwijd haar invloed doet gelden. Doordat de hubs Parijs en Amsterdam elkaar goed aanvullen, kunnen klanten blijven profiteren van een mondiaal netwerk dat zich uitstrekt over vijf continenten. Vergeleken met de vorige zomer neemt de gemiddelde capaciteit van de Groep - berekend naar beschikbare stoelkilometers - voor zomer 2009 af met 3.4% op zowel lange als korte afstanden.

Aanpassingen in het KLM netwerk
KLM houdt haar mondiale netwerk in stand door vliegtuigen anders te verdelen over routes en door dienstregelingen aan te passen om deze voor de klant nog aantrekkelijker te maken. De diensten op Tallinn, Hyderabad en Aruba zijn tijdelijk opgeschort, terwijl directe vluchten naar Liverpool en Calgary geïntroduceerd worden. De capaciteit wordt gedurende de zomerdienstregeling nog meer dan voorheen afgestemd op de piekmaanden. KLM brengt haar totale capaciteit met ongeveer 5% omlaag ten opzichte van de vorige zomer.

Noord-Amerika
KLM blijft zich sterk richten op strategische markten. Een voorbeeld hiervan is de introductie van de dienst op Calgary, Canada, vijf keer per week uitgevoerd met een Airbus A330-200. Daarvoor maakten Air France, KLM en de Canadese lowbudget-luchtvaartmaatschappij WestJet onlangs bekend dat zij van plan zijn een nieuwe zakelijke relatie tussen de drie luchtvaartmaatschappijen op te bouwen. Dit biedt Air France en KLM de mogelijkheid om hun positie in Canada te versterken en het aantal aangeboden bestemmingen te verhogen.

KLM behoudt haar succesvolle transatlantische joint venture en is van plan deze verder te ontwikkelen in de nieuwe context met Delta Air Lines, met wie KLM-partner Northwest Airlines onlangs is samengegaan. Een van de eerste stappen in de intensievere samenwerking is het plan van Delta en Northwest om tussen hen onderling cross-fleeting (het combineren van elkaars vloten) in te voeren. Newark en Portland (Oregon) zijn de eerste bestemmingen waarop dit wordt toegepast met een Boeing 767-300 van Delta Air Lines.
Northwest voegt een derde dienst toe op New York JFK, uitgevoerd met een Boeing 757-200. De nieuwe vroegere ochtendvluchten vanuit JFK en Chicago sluiten beter aan op verbindingen naar het Midden-Oosten en Afrika, waardoor deze schema's commercieel aantrekkelijker worden. Northwest zal alle vier de dagelijkse diensten tussen Detroit en Amsterdam uitvoeren, en ook de capaciteit
op Seattle verhogen door een Airbus A330-300 in te zetten.

Midden- en Zuid-Amerika
In Midden-Amerika speelt KLM in op de goede resultaten van de route Amsterdam-Panama City door twee wekelijkse vluchten toe te voegen. Hiermee komt het totaal op vijf wekelijkse retourvluchten. Deze belangrijke toename van de capaciteit weerspiegelt de kracht van deze groeiende markt en de vruchtbare samenwerking met Copa Airlines op deze route. Een samenwerking die minder dan een jaar geleden is gestart met codeshare vluchten vanuit Panama City naar de regio.

Als aanpassing op de marktsituatie, schort KLM tijdelijk haar vluchten naar Aruba op. Passagiers kunnen nog altijd zeven dagen per week naar Aruba vliegen met Martinair, onderdeel van de KLM Groep. De capaciteit naar Paramaribo neemt toe van drie vluchten per week met een Boeing 747 naar vier vluchten per week met een MD-11. Vanaf 1 juni zorgt een vijfde wekelijkse vlucht voor een betere afstemming op het seizoensafhankelijke karakter van deze markt. Wijzigingen in de inzet van toestellen zorgen voor een flinke capaciteitstoename naar Curaçao, want op de dagelijkse vluchten wordt een Boeing 747 ingezet in plaats van een MD-11. Deze vluchten zullen twee keer per week ook St. Maarten bedienen.

Azië
KLM blijft de Chinese regio bedienen met een uitgebreid passagiersproduct. KLM is van plan om samen met haar strategische partner China Southern veertien wekelijkse vluchten uit te voeren tussen Beijing en Amsterdam. Voor Shanghai zijn twaalf wekelijkse vluchten opgenomen in de dienstregeling, terwijl de dienst op Chengdu groeit tot vier wekelijkse retourvluchten. In reactie op de wensen van zakelijke reizigers past KLM haar dienstregelingen voor Hong Kong en Shanghai aan, waardoor vluchten vanuit deze steden - en uit Amsterdam
- 's avonds vertrekken.
KLM stemt de diensten op de Indiase markt af op lokale marktontwikkelingen en financiële resultaten op de routes. De vluchten op Hyderabad zijn opgeschort en de capaciteit op Mumbai wordt verkleind door een Boeing 767-300 van Delta Air Lines in te zetten in plaats van de Airbus A330-200 van Northwest Airlines die nu wordt gebruikt. De totale capaciteit op Azië neemt af met ongeveer 5%.

Afrika en het Midden-Oosten
Afrika en het Midden-Oosten, regio's die minder te lijden hebben van de economische crisis, bieden nog steeds mogelijkheden voor groei en KLM verhoogt de totale capaciteit naar deze regio's. In Afrika breidt KLM de dienst op Entebbe (Uganda) uit van vier naar vijf vluchten per week, terwijl er op de route Amsterdam-Nairobi grotere toestellen worden ingezet. In de Golfregio breidt KLM haar netwerk uit door de frequenties op Teheran (van vier naar vijf vluchten per week) en Muscat (van vijf naar zes vluchten per week) te verhogen. Dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Koeweit en zes directe vluchten per week naar Abu Dhabi bieden zakenreizigers aantrekkelijke schema's.

Europa
In Europa neemt de capaciteit af met ongeveer 4%, gebaseerd op de resultaten en de vraag in specifieke markten. Door de Tallinn route op te schorten en capaciteit op Nice, Bristol, Kiev en verschillende andere bestemmingen te verminderen, kan KLM toestellen vrijmaken. Door de inzet van de vloot te wijzigen kan KLM haar aanwezigheid in Noord-Europa uitbreiden. Frequenties naar Stavanger (vijf dagelijkse retourvluchten) en Helsinki (vier dagelijkse retourvluchten) worden verhoogd. Op dezelfde manier kan KLM ook haar netwerk in het Verenigd Koninkrijk uitbreiden door een driemaal daagse dienst tussen Amsterdam en Liverpool te starten.

Vloot
KLM verwacht deze zomer haar derde en vierde Boeing 777-300 te verwelkomen. Deze vliegtuigen zijn bedoeld om te worden ingezet op routes naar Zuidoost-Azië, Latijns Amerika en Afrika. KLM vernieuwt haar regionale vloot door de Fokker 100 toestellen geleidelijk te vervangen door de Embraer 190. Deze vliegtuigen worden voornamelijk ingezet op routes van KLM Cityhopper naar Denemarken, Noorwegen, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Duitsland.