Ingezonden persbericht



PERSBERICHT

Laren, 30 maart 2009

John de Mol: "Het draait allemaal om content"
INTERNATIONALE EXPANSIE VOOR TALPA MEDIA

Talpa, het bedrijf van media-ondernemer John de Mol, zal in de loop van 2009 in zes grote televisielanden van de wereld eigen productievestigingen openen. Het gaat daarbij om de Verenigde Staten en de Europese TV-markten Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In een later stadium zijn China, India en Rusland aan de beurt. Per markt wordt bekeken of eigen start-ups dan wel acquisities de beste strategie vormen.

Op het gebied van acquisities zijn binnen afzienbare tijd nadere mededelingen te verwachten. Voor de versterking van de Talpa-organisatie wordt gezocht naar het nodige topmanagement. Talpa kiest ervoor in alle markten de distributie van formats en ready made product in eigen hand te houden. In andere landen dan Nederland en de met name genoemde markten is wat Talpa betreft exclusieve samenwerking mogelijk met andere producenten of met plaatselijke zenders, afhankelijk van de lokale marktsituatie. Intussen voert Talpa op internationaal niveau gesprekken met strategische partijen om te komen tot mogelijke vormen van samenwerking.

De keuze voor groei op eigen kracht is gemaakt nadat andere mogelijkheden grondig zijn afgewogen. Over zijn besluit zegt John de Mol: "De grote stroom aan sterke formats die in korte tijd door Talpa Content hier in huis zijn ontwikkeld, heeft daarbij de doorslag gegeven. De kracht zit 'm in de eigen creativiteit, dat heb ik altijd geloofd en daar ben ik meer dan ooit van overtuigd. Wij blijven dan ook investeren in de ontwikkeling van formats. Alles draait nu eenmaal om content en Talpa heeft al veel uitstekende content in huis. Met die basis heb ik alle vertrouwen in internationale expansie. Daarbij is het niet mijn ambitie de grootste te worden, maar wel de beste."

MIP TV deze week
Bij de internationale mediabeurs MIP TV, deze week in Cannes, is Talpa aanwezig met haar volledige catalogus. De volgende formats worden in het bijzonder onder de aandacht gebracht:


. 'Dating in the Dark' (Daten in het Donker), binnenkort bij RTL 5 in Nederland en komende zomer bij ABC in de VS.
. 'Pretty Smart' (Lekker Slim), aangekocht door RTL 5.
. 'Celebrities on Welfare' (De Frogers: effe geen cent te makken), vorig seizoen met veel succes bij RTL 4. Tweede serie in productie voor RTL Nederland.
. 'I love my country!' (Ik Hou van Holland), al aan veel landen verkocht en onlangs nog aan China, Polen en het Midden Oosten (Abu Dhabi TV); een zeer succesvol derde seizoen in Nederland loopt.
. 'Divided' (De Gemene Deler), verkocht aan ITV 1 in het Verenigd Koninkrijk.

__________________