Ingezonden persbericht


Nederlanders maken van poetsen en boenen een parttimebaan

Nederlander besteedt gemiddeld meer dan 20 uur per week aan huishouden

Emmeloord, 26 maart 2009 - Wc schoonmaken, haren uit het doucheputje halen, stoffen en strijken: Nederlanders zijn er gemiddeld meer dan 20 uur per week aan kwijt. Reden genoeg om het een en ander uit te besteden; een op de zes Nederlanders doet dit dan ook. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats.nl naar huishoudelijke hulp.

Van de mensen zonder huishoudelijke hulp doet 49 procent het werk alleen. 32 procent deelt het huishoudelijk werk, meestal met de partner. De mensen die liever een hulp inschakelen voor het huishouden, hebben daar verschillende redenen voor: tijdgebrek, een drukke baan, lichamelijke gebreken of gewoon geen zin om het zelf te doen, zijn de voornaamste drijfveren. De tijd die ze overhouden, besteden ze vooral aan het gezin, werk en hobby's. Ondervraagden uit het zuiden van het land en in de grote steden hebben meer dan gemiddeld een huishoudelijke hulp (resp. 19 en 18 procent), terwijl dit in de westelijke regio's met 11 procent juist significant minder vaak het geval is.

Hulp is goede kennis of vriendin
De vijftien procent van de Nederlanders met een huishoudelijke hulp, is daar uitermate over te spreken. 89 procent geeft aan zeer tevreden te zijn, de helft noemt de hulp zelfs een goede kennis of vriendin. Het verbaast daarom ook niet dat een huishoudelijk hulp meestal lang in dienst blijft; ruim een kwart heeft de hulp al 2 tot 5 jaar en 21 procent zelfs langer dan 5 jaar. Om hun waardering voor de hulp te tonen, geeft tweederde van de ondervraagden wel eens een extraatje. Vaak is dat geld of een cadeautje, zoals een bos bloemen, tijdens feestdagen. 42 procent geeft ook wel eens zomaar een cadeautje.

Gezellig thuisblijven met de hulp
Gemiddeld wordt de huishoudelijke hulp ruim vier uur per week ingehuurd. Eenderde van de ondervraagden is altijd thuis als de hulp komt, 38 procent is soms thuis. Gezelligheid is één van de voornaamste redenen om thuis te blijven. Een huishoudelijke hulp neemt niet al het werk uit handen; bijna de helft van de respondenten bereidt zich voor op de komst van de hulp door bijvoorbeeld alvast de afwas te doen, te strijken, de was te doen of de bedden te verschonen. Dit zijn werkzaamheden die niet onder de taken van de huishoudelijke hulp vallen of taken waar de huishoudelijke hulp onvoldoende tijd voor heeft.

Marktplaats.nl liet het onderzoek uitvoeren door Trendbox, dat 750 Nederlanders ondervroeg. "Met de resultaten van dit onderzoek krijgen we nog beter inzicht in het gedrag en de wensen van Nederlanders. In twee jaar tijd is de groep Diensten en Vakmensen explosief gegroeid van ongeveer 20.000 advertenties in januari 2007 tot 200.000 advertenties nu: een vertienvoudiging. In februari 2009 werden er per dag zelfs ruim 1400 nieuwe advertenties in de groep Diensten en Vakmensen geplaatst," vertelt David Verschoor, Marketing Manager van Marktplaats.nl.

Hulp wint in kredietcrisis van kleding, sieraden en tassen "Uit onderzoek onder onze gebruikers blijkt dat mensen die een hulp hebben, hier tijdens de kredietcrisis niet op bezuinigen. De voornaamste reden hiervoor is dat ze zelf geen tijd voor het huishouden hebben. Daarnaast besparen ze liever op andere zaken, zoals kleding, sieraden en tassen. Ook spelcomputers, games en vakanties moeten het ontgelden", aldus Verschoor.

Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 250.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en diensten. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.



Ingezonden persbericht