Consumenten krijgen geld terug na misbruik met 0900-nummer

30/03/2009 10:12

Opta

Den Haag, 30 maart 2009. Consumenten die voor 80 cent per minuut met het 0900-nummer van Scrappy's Electronics hebben gebeld, krijgen de gemaakte gesprekskosten binnen twee maanden terug. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen. Hierover publiceert OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, 30 maart een mededeling in de Staatscourant. Het is de eerste keer dat de toezichthouder van deze bevoegdheid gebruik maakt om ervoor te zorgen dat consumenten hun geld terug krijgen voor het bellen naar een 0900-nummer waarmee misbruik wordt gepleegd. Collegevoorzitter Chris Fonteijn reageert: "Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een 0900-nummer daadwerkelijk levert wat het belooft. Hoewel we bewust zijn dat telefoonbedrijven niet schuldig zijn aan het misbruik, vragen wij hen de onterechte geïnde bedragen terug te betalen aan de consument. Hoewel dit tot administratieve en financiële lasten leidt, hebben wij het consumentenbelang zwaarder laten wegen. Daarom wil OPTA dat alle gesprekskosten tot op de laatste cent worden terugbetaald aan de consument."

Misbruik door Scrappy's Electronics

In het weekend van 22 november 2008 viel bij duizenden mensen een nepfactuur van 166,15 euro van Scrappy's Electronics in de brievenbus waarin voor meer informatie werd verwezen naar een 0900-nummer met een minuuttarief van 80 cent. Consumenten die het nummer belden werden na een keuzemenu gedurende vier minuten in de wacht gehouden waarna de verbinding werd verbroken. OPTA kwam achter deze vorm van misbruik dankzij de vele klachten die consumenten over dit nummer indienden bij ConsuWijzer. Om dit misbruik te stoppen, heeft OPTA het nummer op maandag 24 november door de platformhouder, die ervoor zorgt dat het nummer gebeld kan worden, uit de lucht laten halen. Daarnaast heeft OPTA de platformhouder de instructie gegeven om de verdiensten van Scrappy's Electronics niet uit te keren. Op 28 januari 2009 heeft OPTA het formele besluit genomen om het nummer in te trekken. Consumenten hebben ondertussen wel voor deze telefoontjes betaald via de telefoonrekening. Omdat het de eerste keer is dat OPTA telefonie aanbieders verzoekt om geld terug te storten, heeft OPTA dit vooraf met betrokken partijen besproken. Telefonie aanbieders moeten immers handelingen verrichten, terwijl zij geen schuld hebben aan het misbruik. Uiteindelijk heeft OPTA de financiële schade bij de consument, de handelingen die deze moet verrichten om deze te verhalen en het belang van vertrouwen in 0900-nummers zwaarder laten wegen.

ConsuWijzer

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. ConsuWijzer is ook telefonisch bereikbaar via 088 - 0 70 70 70.





http://www.opta.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,