Eyetracking: nieuwste onderzoeksvorm reclamefolders

30/03/2009 11:54

Netwerk VSP

Netwerk VSP en Intomart GfK breiden onderzoeksportfolio huis-aan-huis folders uit

UTRECHT, 30 maart 2009 - Netwerk VSP en onderzoeksbureau Intomart GfK slaan de handen ineen om door middel van eyetracking-onderzoek adverteerders optimaal te adviseren over de vormgeving van hun reclameboodschappen. De kwaliteitsmetingen omtrent de folderbezorging worden al wekelijks gemeten door het onafhankelijke onderzoeksbureau, maar vanaf heden zullen ze ook eyetracking-onderzoek op huis-aan-huis folders begeleiden en uitvoeren. Netwerk VSP heeft met Intomart GfK een professionele en bekende partij in de arm genomen.

Eyetracking is een onderzoekmethodiek waarbij het lees- en kijkgedrag van consumenten in beeld wordt gebracht. Doel van het onderzoek is om dit lees- en kijkgedrag te optimaliseren door folders te verbeteren op basis van de onderzoeksresultaten. Op deze manier geeft Netwerk VSP haar adverteerders advies en tips om de reclameboodschap nog beter onder de aandacht van hun doelgroep te brengen.

Design speelt een essentiële rol bij de overdracht van een reclameboodschap. Wanneer het kijkgedrag van de consument niet strookt met de opmaak van de folder kan de adverteerder dankzij eyetrackingonderzoek de boodschap beter presenteren.

Netwerk VSP en Intomart GfK organiseerden eerder al een pilot om de impact van reclameboodschappen op de voorpagina van de folder te meten. Hiermee werd de basis gelegd voor een benchmark waarmee Netwerk VSP haar adverteerders kan adviseren.

Elk kwartaal kiest Netwerk VSP een 'hot onderzoeksitem'. Adverteerders worden vervolgens uitgenodigd om deel te nemen aan een eyetracking onderzoek. De reacties op de pilot waren reeds positief, daarom verwachten beide partijen veel animo voor het onderzoek.

Over Netwerk VSP

Netwerk VSP bezorgt ongeadresseerd reclamedrukwerk en geadresseerde post in heel Nederland. Met ruim 22.000 folderbezorgers en een snel groeiend aantal postbezorgers distribueert Netwerk VSP per jaar ruim 6 miljard folders, magazines, mailings en catalogi, waarbij kwaliteit, efficiency en innovativiteit voorop staan. Naast sorteren en bezorgen is Netwerk VSP tevens gespecialiseerd in geautomatiseerd sealen en het verzorgen van adresselecties en marktsegmentatie. Netwerk VSP is onderdeel van TNT Post. Meer informatie over Netwerk VSP vindt u op de website www.netwerkvsp.nl.

Over Intomart GfK

Intomart GfK is één van de top drie marktonderzoeksbureau's in Nederland, behorende tot het wereldwijd gevestigde GfK, met expertise over merken, media en markten. Intomart GfK staat voor kwaliteit in markt, media - en beleidsonderzoek. Meer informatie over producten en diensten is te vinden op www.intomartgfk.nl.

EINDE BERICHT