Achmea merken scoren goed in HIGHvalue Financial Trust Index

30/03/2009 16:50

HIGHvalue

Het vertrouwen in schadeverzekeraars is nog relatief hoog ondanks financiële crisis. Meer dan de helft van de consumenten beschouwt schadeverzekeraars als degelijk en iets minder dan de helft als gezond. Dit blijkt uit HIGHvalue Financial Trust Index schadeverzekeraars, die vandaag is verschenen.

Achtergrond

De Nederlandse verzekeraars verkeren net als de banken het laatste jaar in zeer zwaar weer. Dit heeft directe impact op de manier waarop consumenten tegen verzekeraars aankijken. De kernwaarden waarop verzekeraars rusten (betrouwbaarheid en gezondheid) staan onder druk. De consument kijkt met enig wantrouwen naar de sector. Door alles wat bij banken is gebeurd beginnen consumenten nu ook beter op de verzekeraars te letten. Ook de resultaten van verzekeraars worden door de kredietcrisis geteisterd. Verzekeraars dienen hierop alert te zijn en zullen pro-actief aan de slag moeten om het vertrouwen dat ze (nog) hebben te handhaven of zelfs te verbeteren. Wij verwachten dat de sector verder onder druk zal komen te staan.

De HIGHvalue Financial Trust Index schadeverzekeraars

HIGHvalue merkadvies in Amsterdam heeft in maart 2009 een nieuwe index ontwikkeld. De panelservices werden geleverd door Direct Research. De HIGHvalue Financial Trust Index voor schadeverzekeraars. Deze wordt vanaf maart 2009 iedere drie maanden gepubliceerd. De meting wordt uitgevoerd onder 1000 respondenten (N=1000) en is representatief voor de Nederlandse bevolking 18+ naar sekse, leeftijd en regio. De index laat zien hoe de ontwikkeling van het vertrouwen van de consument in 9 grote schadeverzekeraars is. Bovendien laat de index zien hoe de verzekeraars t.o.v. elkaar scoren.

De factoren waarop wordt gemeten zijn: integriteit, transparantie, degelijkheid, gezondheid, zekerheid, betrouwbaarheid, klantgerichtheid en openheid.

Opvallende conclusies:


- Interpolis is de opvallende winnaar bij de schadeverzekeraars met een index score van 124. Ook Centraal Beheer Achmea heeft met een index van 118 een prima score. Dat komt mede doordat Centraal Beheer Achmea al sinds jaar en dag stevig communiceert met opvallende commercials.


- Een opvallende vierde plaats is voor Avéro Achmea. Opvallend, omdat zij een duidelijke intermediairverzekeraar is die niet rechtstreeks aan consumenten verkoopt. Blijkbaar weet Avéro Achmea toch bij de consument vertrouwen te wekken. Dit zal haar positie in het intermediair ten goede komen.


- Achmea blijkt maar liefst drie ijzersterke labels in huis te hebben (Interpolis score 124, Centraal Beheer Achmea score 118 en Avéro Achmea score 107). Blijkbaar is Achmea als geen ander in staat om het portfoliospel met merken/ labels goed te spelen.


- Allianz blijkt in Nederland een minder duidelijke speler te zijn (score 82). Daarom scoort deze in vertrouwen een stuk lager. Het is echter een internationale speler van formaat.


- Nationale Nederlanden komt met een index van 109 op de derde plaats. Dat is opmerkelijk voor een bedrijf dat ooit de markt domineerde. De laatste jaren zijn, wat het vertrouwen betreft, bedrijven als Interpolis en Centraal Beheer Nationale Nederlanden voorbijgestreefd. Blijkbaar heeft NN hiervoor geen passend antwoord weten te vinden. Het bedrijf groeit nauwelijks.


- Delta Lloyd heeft de laagste score van allemaal (index score 78).


- Ook ASR scoort zeer laag (index 81). Dit heeft te maken met het feit dat tot voor kort deze verzekeraar de naam Fortis ASR droeg. Nu ze op de naam ASR zijn overgestapt zou het vertrouwen best eens kunnen gaan stijgen. De naam Fortis heeft zo'n negatieve lading dat je daar niet langer mee geassocieerd wilt worden.


- Opvallend is dat Aegon zich relatief goed weet te houden (index 96) ondanks de staatssteun van 3 miljard euro die ze op 28 oktober 2008 ontving en ondanks de enorme daling van de beurskoers van het aandeel.


- Op het gebied van transparantie (27 % van de respondenten), openheid (26 %) en klantgerichtheid (27 %) scoren de verzekeraars opvallend laag.


- Op het gebied van degelijkheid (55 %) en gezondheid (46 %) scoren de verzekeraars nog relatief goed. Op het gebied van integerheid, klantgerichtheid, openheid etc. scoren ze aanmerkelijk lager. Vergelijk je het met banken dan liggen ze daar zelfs ver onder.


- Op het gebied van integriteit scoren ze een stuk beter dan de banken; 41 % voor verzekeraars versus 33 % voor banken.


- Interpolis is de grote winnaar als het gaat om open en eerlijke communicatie. 38 % van de respondenten vindt dat Interpolis dit doet. Het laagst scoort Delta Lloyd met 11 % van de respondenten. Dat is extreem laag en een signaal voor de directie dat een interventie nodig is. Zo zou de bestuursvoorzitter meer in het openbaar kunnen optreden en moet de positionering aangepakt worden.


- Op het gebied van integriteit scoort Nationale Nederlanden het hoogst met 47 % op de voet gevolgd door Interpolis. Het laagst scoren Allianz en Delta Lloyd. De hoge score van Nationale Nederlanden heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat NN ooit een dominant merk was in Nederland.