CNV Onderwijs

16 augustus 2004

Onderwijsbond CNV juicht advies nieuwe Wet Medezeggenschap Scholen toe

Categorie: Werk in onderwijs (oud), Medezeggenschap, Onderwijs - Basisonderwijs, Onderwijs - Speciaal onderwijs, Onderwijs - Voortgezet onderwijs

Komt er eindelijk duidelijkheid over de toekomst van medezeggenschap in het primair onderwijs? Het lijkt er op nu een speciale groep van experts, aangesteld door de minister van Onderwijs, haar een vergaand advies heeft gegeven: Maak een nieuwe Wet Medezeggenschap Scholen. Dit zou de inspraak aanzienlijk verbeteren. De Onderwijsbond CNV heeft er wel oren naar.

Het advies is een goede poging om een brug te slaan tussen de WMO en de WOR. Diverse knelpunten in de huidige WMO worden opgelost door elementen van de WOR in te bouwen. In de nieuwe Wet Medezeggenschap Scholen is er sprake van:

- gezamenlijke medezeggenschap voor ouders en personeel zoals in de WMO

- een zelfstandige vorm van medezeggenschap voor het personeel over arbeidsvoorwaardelijke zaken

- een eigenstandige inspraak voor de oudergeleding over de hoogte en besteding van de vrijwillige ouderbijdrage

- flexibiliteit om de structuur van medezeggenschap aan te kunnen passen aan de ontwikkelingen in de verhouding bestuur - management; meer beleids- en keuzeruimte voor scholen en daarmee voor meer variëteit.

- algemene versterking van de medezeggenschap door onder meer verbetering van de faciliteitenregeling en de geschillenregeling (beide conform de regelingen in de Wet op de Ondernemingsraden).

Het advies en wellicht een gelijkluidende reactie van de minister zou de impasse van de discussie over medezeggenschap vlot kunnen trekken.

Er wordt al vele jaren gediscussieerd over de toekomst van de medezeggenschap. Iedereen is het er over eens dat de Wet Medezeggenschap Onderwijs in zijn huidige vorm niet meer voldoet. De oplossingen voor dit probleem zijn echter verschillend. Het komt er op neer dat er een aantal voorstanders is van invoering van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR), terwijl een aantal anderen - waaronder de Onderwijsbond CNV - er de voorkeur aan geeft om de huidige Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO) te verbeteren.

De discussie laaide dit voorjaar weer op toen de Tweede Kamer zich boog over het voornemen van de minister om lumpsum in te voeren in het primair onderwijs. Tijdens die behandeling verzuchtte onderwijsminister Van der Hoeven dat `het veld' over dit onderwerp al zo lang en zo diepgaand verdeeld is. Ze leek daarmee te suggereren: als het veld er niet uit komt, hoe kan ik het dan weten? Uitgedaagd door de Tweede Kamer zegde ze toe om nog voor het zomerreces met een beleidsreactie te komen over deze moeilijke kwestie.

Als voorbereiding op haar reactie heeft ze een zogeheten Expertgroep ingesteld. Deze moest haar adviseren. Het rapport van deze groep is inmiddels verschenen. `Focus op versterking', heet het. En geeft het advies voor een nieuwe wet. Het gaat verder in op de onderwerpen waarop de huidige medezeggenschapregeling in het primair onderwijs aanpassing behoeft. Ook worden de mogelijke veranderingen uiteengezet.

Eveneens worden de standpunten van de landelijke organisaties van werknemers, ouders en werkgevers weeregeven. Daarnaast komen de uitgangspunten aan bod die de Expertgroep hanteert. En de afweging die deze groep heeft gemaakt over de regeling van de medezeggenschap in het primair onderwijs.

De Onderwijsbond CNV ziet in dit rapport de belangrijkste elementen