Brussel, 30 maart 2009
Commissie verheugd over de politieke steun van de Raad voor het pakket
inzake het gemeenschappelijk Europees luchtruim
Na de positieve stemming van afgelopen week in het Europees Parlement,
hebben de ministers van vervoer vandaag de overeenkomst over een
vérstrekkend luchtvaartpakket bevestigd. Dit pakket, dat in de komende weken
formeel door de Raad zal worden vastgesteld, versterkt het gemeenschappelijk
Europees luchtruim, maakt het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de
Luchtvaart verantwoordelijk voor alle veiligheidsschakels in de
luchtvaartketen en stimuleert de toepassing van nieuwe technologieën. Dit
pakket maatregelen zal ervoor zorgen dat vliegen veiliger, groener en
kostenefficiënter wordt. De jaarlijkse besparingen voor de
luchtvaartmaatschappijen worden geraamd op ongeveer vier miljard euro.
Tegelijk zal het ATM-masterplan ervoor zorgen dat de Europese industrie een
toonaangevende rol speelt op het gebied van innoverende technologieën voor
luchtverkeersbeheer, zodat een solide Europese infrastructuur tot stand komt
en de Europese fabrikanten een concurrentievoordeel genieten op de
wereldmarkt.
"Europa heeft behoefte aan een systeem voor luchtverkeersbeheer dat de
toekomstige groei van de luchtvaart kan opvangen. De reizigers
verwachten diensten van hoge kwaliteit. Dit pakket zal ervoor zorgen
dat vliegen veiliger, groener en kostenefficiënter wordt. Vliegtuigen
kunnen voortaan de kortst mogelijke route nemen en zo voldoen aan de
steeds strengere milieueisen. Voor het eerst staan de behoeften van de
luchtruimgebruikers centraal in het systeem. Dit pakket kon op geen
beter ogenblik komen, nu de sector in moeilijkheden zit door de
crisis", verklaarde Antonio Tajani, vice-voorzitter van de Commissie
en commissaris voor vervoer.
De eerste pijler van het pakket bevat diverse verbeteringen van de
oorspronkelijke wetgeving inzake het gemeenschappelijk Europees
luchtruim (zie IP/01/1398), zoals bindende prestatiedoelstellingen
voor verleners van luchtnavigatiediensten, functies voor het beheer
van het Europese netwerk teneinde de convergentie tussen de nationale
netwerken te garanderen en een definitieve datum waarop de lidstaten
hun prestaties moeten hebben verbeterd, onder meer via de
totstandbrenging van functionele luchtruimblokken (dankzij betere
samenwerking en verdere integratie van verleners van
luchtnavigatiediensten).
De technologische pijler heeft vooral tot doel
state-of-the-art-technologie te introduceren. In het kader van het
SESAR-programma werken alle belanghebbenden uit de luchtvaartsector
samen aan de ontwikkeling, validering en invoering van een
pan-Europees luchtverkeersbeheersysteem van de nieuwe generatie.
De veiligheidspijler verleent meer bevoegdheden aan het Europees
Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA). Dit agentschap
moet zorgen voor precieze, uniforme en bindende regels voor de
exploitatie van luchthavens, luchtverkeersbeheer en
luchtnavigatiediensten, en moet toezicht houden op de toepassing van
die regels door de lidstaten. Door deze nieuwe bevoegdheden krijgt het
agentschap meer controle over de veiligheid van de Europese luchtvaart
en kan het garanderen dat de gemeenschappelijke veiligheidsregels
tijdens alle vluchtfasen, te beginnen op de startbaan, worden
toegepast.
In de pijler betreffende de luchthavencapaciteit wordt aandacht
besteed aan het tekort aan start- en landingsbanen en
luchthavenfaciliteiten, omdat dit belangrijke knelpunten dreigen te
worden. In het kader van dit initiatief wordt ernaar gestreefd de
luchthavenslots die aan exploitanten van luchtvaartuigen worden
toegekend beter te coördineren met maatregelen inzake
luchtverkeersbeheer, en zal een waarnemingscentrum voor
luchthavencapaciteit worden opgericht om de luchthavens volledig te
integreren in het luchtvaartnetwerk.
Dit nieuwe pakket plaatst milieukwesties centraal in het
gemeenschappelijk Europees luchtruim. Door een verbetering van het
luchtverkeersbeheer wordt ernaar gestreefd de broeikasgasemissies van
de luchtvaart terug te dringen met 10% per vlucht, wat neerkomt op een
CO2 -besparing van 16 miljoen ton per jaar en een kostenbesparing
voor de luchtruimgebruikers van 2,4 miljard euro. Hierdoor zal de
luchtvaartsector zijn opname in de Europese emissiehandelsregeling
beter kunnen opvangen.
Aangezien de menselijke factor een centrale rol speelt bij het
verlenen van luchtnavigatiediensten, hebben de Europese instellingen
ook een verklaring aangenomen waarin zij aangeven bereid te zijn samen
te werken om het personeel te betrekken bij de tenuitvoerlegging van
het luchtvaartpakket en zo een hoog bekwaamheidsniveau van alle
personeelscategorieën te garanderen, alsook het vertrouwen in
mechanismen voor de melding van incidenten te stimuleren.
Voor nadere informatie: http://ec.europa.eu/transport/air/index_en.htm
European Union