Gemeente Vlieland

het storten van kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval of groenafval door particulieren

De gemeente Vlieland is verplicht er voor te zorgen dat afval afkomstig van huishoudens (waaronder recreatiewoningen) op een juiste wijze wordt ingezameld en verwerkt. Om de kosten daarvan te kunnen betalen, wordt aan alle huishoudens een speciale belasting opgelegd: de afvalstoffenheffing. Bedrijven betalen deze afvalstoffenheffing niet. Zij betalen reinigingsrechten voor het inzamelen en verwerken van bedrijfsafval en stortkosten voor het op de gemeentewerf aanleveren van bijvoorbeeld bouw- en sloopafval.

Regelmatig wordt gevraagd of particulieren ook stortkosten moeten betalen voor het inleveren van bouw- en sloopafval (en voor groenafval) dat afkomstig is uit een huishouden waarvoor immers al afvalstoffenheffing is betaald. Het antwoord is dat een beperkte hoeveelheid huishoudelijk afval kan bestaan uit bouw-, sloop- en groenafval en dat daarvoor dus al is betaald via de afvalstoffenheffing. Het gaat om 100 kg bouw- en sloopafval of groenafval per maand. Dat betekent dat een particulier per maand 100 kg bouw- en sloopafval of groenafval dat afkomstig is van een perceel waarvoor de afvalstoffenheffing is betaald (een huishouden), gratis in kan leveren op de gemeentewerf. Grof huishoudelijk afval kan altijd gratis worden ingeleverd, dit soort afval valt volledig onder huishoudelijk afval en dus onder de afvalstoffenheffing. Geconstateerd is dat de laatste tijd regelmatig grote ladingen bouw- en sloopafval worden aangeleverd op de gemeentewerf met een adreslijst van meerdere particulieren erbij alsof dit afval afkomstig is uit die particuliere huishoudens. De indruk bestaat dat het in sommige gevallen niet gaat om huishoudelijk bouw- en sloopafval, maar om bouw- en sloopafval van bedrijven. Degenen die dat afval inleveren menen dat dat gratis kan op grond van de hierboven beschreven 100 kg regeling. Dit is een onjuiste interpretatie van deze regeling. Het is namelijk niet altijd aannemelijk dat het afval daadwerkelijk afkomstig is uit de opgegeven huishoudens. Omdat het totaal aan gestort afval de hoogte van de afvalstoffenheffing voor alle inwoners bepaalt en we het niet terecht vinden dat anderen dan de veroorzaker moeten betalen voor het afvoeren van bouw-, sloop- en groenafval, willen we de 100 kg regeling huishoudelijk bouw-, sloop en groenafval verduidelijken. Die regel is: 100 kg. per maand kan gratis ingeleverd worden, mits het afval daadwerkelijk afkomstig is van een huishouden waarvoor afvalstoffenheffing is betaald. Dat betekent dat er per vracht voor 1 huishouden deze soorten afval aangevoerd kunnen worden. Deze regel gaan we weer strikt hanteren. De praktijk leert dat dit normaal gesproken geen grote problemen zal opleveren maar daarentegen wel een drempel op zal werpen voor de ongewenste handelwijze. In uitzonderingsgevallen kunt u altijd even contact opnemen met de opzichter de heer E. Brink telefoon 06-51349316. De gemeente zal langskomen als er twijfel bestaat of bouw- en sloopafval, dat als huishoudelijk afval wordt ingeleverd, daadwerkelijk afkomstig is van het aangegeven perceel. Als dat niet het geval blijkt, wordt er alsnog een rekening gestuurd. We hopen hiermee weer een goede invulling aan de regeling te geven.