het storten van kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval of groenafval
door particulieren
De gemeente Vlieland is verplicht er voor te zorgen dat afval
afkomstig van huishoudens (waaronder recreatiewoningen) op een juiste
wijze wordt ingezameld en verwerkt. Om de kosten daarvan te kunnen
betalen, wordt aan alle huishoudens een speciale belasting opgelegd:
de afvalstoffenheffing. Bedrijven betalen deze afvalstoffenheffing
niet. Zij betalen reinigingsrechten voor het inzamelen en verwerken
van bedrijfsafval en stortkosten voor het op de gemeentewerf
aanleveren van bijvoorbeeld bouw- en sloopafval.
Regelmatig wordt gevraagd of particulieren ook stortkosten moeten
betalen voor het inleveren van bouw- en sloopafval (en voor
groenafval) dat afkomstig is uit een huishouden waarvoor immers al
afvalstoffenheffing is betaald. Het antwoord is dat een beperkte
hoeveelheid huishoudelijk afval kan bestaan uit bouw-, sloop- en
groenafval en dat daarvoor dus al is betaald via de
afvalstoffenheffing. Het gaat om 100 kg bouw- en sloopafval of
groenafval per maand. Dat betekent dat een particulier per maand 100
kg bouw- en sloopafval of groenafval dat afkomstig is van een perceel
waarvoor de afvalstoffenheffing is betaald (een huishouden), gratis in
kan leveren op de gemeentewerf. Grof huishoudelijk afval kan altijd
gratis worden ingeleverd, dit soort afval valt volledig onder
huishoudelijk afval en dus onder de afvalstoffenheffing. Geconstateerd
is dat de laatste tijd regelmatig grote ladingen bouw- en sloopafval
worden aangeleverd op de gemeentewerf met een adreslijst van meerdere
particulieren erbij alsof dit afval afkomstig is uit die particuliere
huishoudens. De indruk bestaat dat het in sommige gevallen niet gaat
om huishoudelijk bouw- en sloopafval, maar om bouw- en sloopafval van
bedrijven. Degenen die dat afval inleveren menen dat dat gratis kan op
grond van de hierboven beschreven 100 kg regeling. Dit is een onjuiste
interpretatie van deze regeling. Het is namelijk niet altijd
aannemelijk dat het afval daadwerkelijk afkomstig is uit de opgegeven
huishoudens. Omdat het totaal aan gestort afval de hoogte van de
afvalstoffenheffing voor alle inwoners bepaalt en we het niet terecht
vinden dat anderen dan de veroorzaker moeten betalen voor het afvoeren
van bouw-, sloop- en groenafval, willen we de 100 kg regeling
huishoudelijk bouw-, sloop en groenafval verduidelijken. Die regel is:
100 kg. per maand kan gratis ingeleverd worden, mits het afval
daadwerkelijk afkomstig is van een huishouden waarvoor
afvalstoffenheffing is betaald. Dat betekent dat er per vracht voor 1
huishouden deze soorten afval aangevoerd kunnen worden. Deze regel
gaan we weer strikt hanteren. De praktijk leert dat dit normaal
gesproken geen grote problemen zal opleveren maar daarentegen wel een
drempel op zal werpen voor de ongewenste handelwijze. In
uitzonderingsgevallen kunt u altijd even contact opnemen met de
opzichter de heer E. Brink telefoon 06-51349316. De gemeente zal
langskomen als er twijfel bestaat of bouw- en sloopafval, dat als
huishoudelijk afval wordt ingeleverd, daadwerkelijk afkomstig is van
het aangegeven perceel. Als dat niet het geval blijkt, wordt er alsnog
een rekening gestuurd. We hopen hiermee weer een goede invulling aan
de regeling te geven.
Gemeente Vlieland