Gemeente Overbetuwe


Spoorbomen niet dicht

---

Vrijdag 20 en zaterdag 21 maart rond 7.15 uur is op beide dagen een defecte trein de oorzaak geweest van het late sluiten van de spoorbomen bij de overweg Rijksweg-Noord. De trein kon zijn weg niet meer vervolgen en moest terugrijden richting Arnhem. Hier volgt een uitleg van de standaardprocedure die ProRail dan volgt:

Het belangrijkste in het kader van de verkeersveiligheid is dat bij een overweg de bomen dicht moeten gaan, de lampen moeten knipperen en de bellen moeten rinkelen om de veiligheid te garanderen van het wegverkeer. Als er storingen aan de spoorinfra ontstaan, gaan deze systemen automatisch werken, zodat de veiligheid van het wegverkeer te allen tijde gewaarborgd is. In dit geval was er geen sprake van een storing aan de spoorinfra maar van een defecte trein. Om toch de treinhinder zo veel mogelijk te beperken, geeft de treindienstleider van ProRail de machinist de mogelijkheid om de overweg met een âaanwijzingâ te laten passeren. Dit houdt in dat de trein stapvoets (maximaal 10 km/uur) naar de overweg toe rijdt, vlak voor de overweg (ongeveer 3 meter ) stopt en dan claxonneert om het wegverkeer te attenderen. Op de plaats waar hij stopt, gaat de overweg in werking. Zodra de bomen gesloten zijn, mag de trein de overweg passeren. Dit is dus gecontroleerd veilig. De treinen die volgden moesten op dezelfde manier de overweg activeren.
Het is vervelend als hier mensen van geschrokken zijn. Gelukkig is de veiligheid is niet in het geding geweest.