Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid


31 mrt 2009

10-puntenplan FNV om de veiligheid van buschauffeurs te verhogen

De krappe rijtijden in de dienstregeling zijn volgens de buschauffeurs de kiem van veel agressie in het openbaar vervoer. dat blijkt uit de meldingen die tijdens de meldweek over sociale veiligheid in het openbaar vervoer zijn gedaan. De meldingen vormen de basis voor het 10-puntenplan dat FNV Bondgenoten heeft opgesteld om de veiligheid van buschauffeurs te verhogen.

De chauffeurs denken dat passagiers agressief worden doordat bussen regelmatig te laat komen. Ook zorgen conflicten over de kaartcontrole er voor dat passagiers gewelddadig worden, schelden of spugen naar chauffeurs. De chauffeurs meldden daarnaast dat zij slecht worden opgevangen door hun werkgever als ze een geweldsincident meemaken. Ook op het moment dat er iets gebeurt, gaat er veel mis. Vaak werkt de noodknop niet of is de centrale verkeersleiding slecht bereikbaar. De resultaten van de meldingen zijn gebundeld in een zwartboek.

10-puntenplan
De meldingen vormen de basis voor het 10-puntenplan dat FNV Bondgenoten samen met zijn leden heeft opgesteld. FNV-bondsbestuurder Lutz Kressin: "Het is een plan met oplossingen die de veiligheid van chauffeurs kunnen vergroten. We gaan dat plan voorleggen aan werkgevers en overheid. Ik hoop dat ze het ter harte willen nemen en dat het chronisch bedreigen, uitschelden, mishandelen en bespugen van buschauffeurs straks tot het verleden behoort".