Universiteit Leiden

Gasthoogleraar leert studenten luisteren

Vrijblijvend muziekjes luisteren is er niet bij in de colleges van Katherine Preston, gasthoogleraar Muziekgeschiedenis bij Amerikanistiek. In haar colleges The History of American Popular Music en Music and Film in the United States dwingt ze studenten intensief te luisteren. En dat moeten ze geleerd krijgen.

Katherine Preston: `De combinatie van Europese en Afrikaanse muziek is wat de Amerikaanse muziek zo uniek maakt. But come on, it took a long time to get there!'

Witte muziek
`We hebben het alleen maar over witte muziek', riep een student verontwaardigd uit na zijn eerste college over Amerikaanse popmuziek. Terwijl het volgens hem juist over zwarte rhythm and blues, jazz en soul zou moeten gaan. Dit soort opmerkingen krijgt Katherine Preston vaker naar het hoofd geslingerd. `Natuurlijk is Afro-Amerikaanse muziek een belangrijke component van onze pophistorie', zegt ze. `De combinatie van Europese en Afrikaanse muziek is wat de Amerikaanse muziek zo uniek maakt. But come on, it took a long time to get there!' En daarom beginnen de colleges in de achttiende eeuw, met ballades, theatermuziek en minstreelmuziek, om later uit te komen bij militaire muziek, brassband, ragtime, jazz, folk en rock.

iPod

Bladmuziek was de iPod van de achttiende eeuw.

`Popmuziek is breed', legt Preston uit. `Het laat zich het best definiëren als populaire muziek waar mensen graag naar luisteren. Het is muziek die een massa kan bereiken. Daarbij spelen commerciële belangen vaak een rol.' Popmuziek heeft volgens Preston haar oorsprong in bladmuziek, die een flinke impuls kreeg in de achttiende eeuw. `Bladmuziek was de iPod van de achttiende eeuw. Een revolutionaire uitvinding en een goed marketinginstrument dat de muziekgeschiedenis voorgoed heeft veranderd. Voor het eerst kon muziek verspreid worden onder een groot publiek, zonder dat mensen live aanwezig hoefden te zijn.'

Nostalgie

De muziek van de film `Casablanca' speelt direct in op de emotie volgens Preston.

De laatste vijftien tot twintig jaar is er meer wetenschappelijke aandacht gekomen voor populaire cultuur. Preston: `Niet langer is alleen maar interessant wat de elite doet, maar ook wat er leeft onder "gewone mensen". Dat hele veld is kicking and alive. Popmuziek speelt daar een belangrijke rol in. Het vertelt ons iets over de maatschappij waarin we leefden. Zo zie je in de negentiende eeuw steeds het thema nostalgie in de muziek terugkeren. Dat is natuurlijk niet gek in een immigratieland als Amerika. Mensen die destijds naar de Verenigde Staten trokken, deden dat in de wetenschap nooit meer terug te keren naar het oude land. Dat land werd op nogal sentimentele wijze bezongen. Met name Ieren waren daar goed in. In de tweede helft van de negentiende eeuw kreeg deze bevolkingsgroep, die te boek stond als zware drinkers met luide stemmen, te maken met discriminatie. Leuzen als "No Irish need apply", die overal te lezen waren, lieten hun sporen na in de muziek, die steeds meer het karakter van protestliederen kreeg.'

Casablanca
Hoewel popmuziek veel vertelt over het verleden, noemt Preston zichzelf geen muziekhistoricus. `Ik ben een musicologe', legt ze uit. `Natuurlijk kan muziek niet losstaan van de historische context, maar ik beschouw muziek ook als een kunstwerk an sich, zoals je ook literatuur of beeldende kunst beschouwt. Je kunt niet alleen maar lezen over muziek, je moet er naar luisteren. Dat klinkt voor de hand liggend, maar veel studenten moet echt geleerd worden om intensief te luisteren. Ik dwing hen om te schrijven over wat ze horen. Daar hoef je geen verregaande muzikale scholing of technische kennis voor te hebben. Keer op keer zie ik dat juist studenten zonder muzikale achtergrond in staat zijn om de emotie te vatten. Neem nou "Casablanca". In mijn colleges over muziek en film liet ik vroeger altijd eerst de film zien om het vervolgens over de muziek te hebben. Nu heb ik het omgedraaid. Ik laat ze de muziek horen en daarover schrijven. Dat kan omdat bijna niemand een film als "Casablanca" gezien heeft. Het resultaat is verbluffend. Meer dan eens denk ik: Bingo! You totally nailed the emotion.'


---

-----------------------
The History of American Popular Music (BA) en Music and Film in the United States (MA) zijn vakken binnen binnen de keuzeruimte van Geesteswetenschappen. Ze kunnen worden gevolgd binnen de Amerikanistiek-trajecten: Multidisciplinaire Amerikanistiek, Amerikaanse geschiedenis en Amerikaanse letterkunde.
---

-----------------------

(31 maart 2009/Marl Pluijmen)

Webredactie - 31/3/2009