Nederlandse Islamitische Omroep

P E R S B E R I C H T

OBA Live op Radio 5

NIO/NMO

Dinsdag 31 maart 2009

19.00-21.00 uur

Talkshow met gasten, discussies en live muziek rechtstreeks vanuit OBA (Openbare Bibliotheek) in Amsterdam. Presentatie: Sharida Mohamedjoesoef

---

Onze hoofdgast is Ahmed Marcouch, PvdA-stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Slotervaart. Zijn proefballonnen worden steeds meer met wantrouwen ontvangen, ook in zijn eigen politieke achterban en gemeenschap. Wanneer kun je nu wel en niet religie in zetten? Hoe controversieel soms zijn uitlatingen ook zijn, hij is een van de weinigen die zijn nek durft uit te steken. OBA Live kruist de degens met deze politicus die heilige huisjes van de samenleving omver werpt en ze ook wil opbouwen.

In de rubriek Islamitische canon draagt Mohamed Azahaf van jongerencentrum Argan, de Koran aan als hét boek dat erg veel invloed heeft op zijn leven.

In De Kwestie van de Week gaat Raja Alouani in op het 'vogelvrij' zijn van Marokkanen/moslims in de media.

Aziatische jongeren luisteren graag naar nasyid, een nieuw soort islamitische popmuziek. Antropoloog Bart Barendregt bestudeert islamitische pop en boybandmuziek in Zuidoost-Azië en laat zien wat het betekent voor jongeren om modern én moslim te zijn.

Livni heeft de achterliggende periode bewezen de Palestijnen niets te bieden te hebben; lees het verkiezingsprogramma van Netanyahoe en Lieberman en het wordt duidelijk dat voor hen hetzelfde geldt. Het is eerder gegaan om een keuze tussen rechts en extreem-rechts, tussen haviken en super-haviken. Het belooft allemaal niet veel goeds.

Volgens Joachim Duyndam, filosoof aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht staan humanisme en religie in dialoog met elkaar. Hij bespreekt de humanistische tendens in de islam. De Engelse versie heet ook wel Mohammed, Messenger of God. Maker en regisseur van de film, Moustapaha Akkad, komt uit Syrie en hij is door een aanslag van Al Qaeda in 2005 om het leven gekomen in Jordanie. Libie vormde de locatie waar de film werd opgenomen. Men is bezig aan een remake van deze controversiele klassieker. De Engelstalige versie heeft de gemoederen bezig gehouden in de islamitische wereld vanwege de mogelijke portrettering van de grondlegger van de islam en met niet-moslims als Anthony Quinn (in hoofdrol oom Mohammed, Hamza) in de cast. Het orthodox-islamitische verhaal is schijnbaar glashelder. De Koran is in 23 jaar geopenbaard aan profeet Mohammed. Na diens dood stichtten zijn aanhangers en wereldrijk. Veel westerse islamologen volgen die visie eerbiedig. Maar vakgenoten betwijfelen dit scenario. Deze revisionisten baseren zich op de vroegste koranhandschriften en archeologisch materiaal. Zij willen ook de methoden gebruiken zoals bij Bijbelonderzoek gedaan wordt, gebaseerd op wetenschappelijke toetsing los van geloofsovertuiging. Dat stuit op veel verzet in de islamitische wereld. Er is een pijnlijk gemis aan een etymologisch woordenboek van het Arabisch. Zij organiseerde afgelopen weeekend de conferentie 'Eerlijke kansen op de arbeidsmarkt' dat in het teken stond van bestrijding van discriminatie van moslima's en dan vooral discriminatie van de hoofddoek. De hoofddoekbrigade wijst de slachtofferrol af en wil discriminatie vooral tegengaan door het gesprek aan te gaan met werkgevers.Ook werd de eerste Hoofddoekprijs uitgereikt aan een bedrijf dat zich wel heeft ingezet voor de maatschappelijke acceptatie van de hoofddoek op de werkvloer.

Panelgesprek: Medio januari liepen veel moslimjongeren mee in demonstraties voor Palestina. "Om op te komen voor onze geloofsgenoten in Palestina." Maar waarom is er geen protest tegen het vrouwonderdrukkend Taliban-regime in Afghanistan? Waarom maken de jongeren zich veel drukker om de doden in Gaza dan om het veel hogere dodental in Darfur? De paneldiscussie gaat over de factoren die meespelen bij de selectieve verontwaardiging; metGaat men alleen de straat op als moslims slachtoffers zijn? En niet als ze ook daders zijn? Wordt bij onrecht met twee maten gemeten? En als het niet om geloof gaat, is het dan een kwestie van discriminatie (De Afrikaanse moslim is immers zwart)? Of is het 't zich (niet) kunnen identificeren met? Abdelhadi Abbakr van stichting Darfur Call, freelancejournalist Elwin Verheggen en Mohamed Azahaf, jongerencentrum Argan. Live muziek: Mimoun Rafroua wordt ook wel 'Koning van de Rifpop' genoemd. Zijn muzikale diversiteit maken hem een van de populairste Marokkaanse artiesten van de afgelopen 25 jaar. Inmiddels is hij door FunX ook in Nederland een grote ster.

OBA Live: Elke werkdag van 19.00-21.00 uur, afwisselend verzorgd door LLink, NMO/NIO, IKON en HUMAN. Actuele inhoud: www.obalive.nl.