Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Topopbrengst Pink Ribbon Magazine

Hoofddorp, 31 maart 2009 ­ Ruim 900.000 euro! Dat recordbedrag heeft de vijfde editie van Pink Ribbon Magazine ­ de charity glossy van Sanoma Uitgevers in de strijd tegen borstkanker ­ opgebracht. Vandaag presenteert Quinty Trustfull de feestelijke overhandiging van de cheque aan Stichting Pink Ribbon.

()
De meer dan 100.000 verkochte exemplaren van het jubileumnummer 'Vivre' en de inkomsten van advertenties leverden een totaalopbrengst op van maar liefst ¤ 900.422,49. Daarmee komt de gehele donatie van Sanoma Uitgevers over vijf jaar aan Stichting Pink Ribbon op ¤ 3.695.465,49. Met deze opbrengst heeft de stichting veel kunnen bewerkstelligen op gebied van voorlichting, bewustwording en de kwaliteit van zorg.

Psychosociale zorg
"We zijn enorm blij met deze donatie van Sanoma Uitgevers," reageert Ida van Belle, directeur van Stichting Pink Ribbon. "De opbrengst wordt besteed aan nieuwe projecten om de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten en hun naasten te verbeteren. De kans op overleving bij borstkanker is de laatste jaren gestegen tot circa 70%. Verbetering van de kwaliteit van leven speelt daarom een steeds belangrijkere rol."

Geheel belangeloos
()

Pink Ribbon Magazine wordt elk jaar geheel om niet gemaakt door Sanoma Uitgevers. CEO Dick Molman is trots op het resultaat. "Het is fantastisch dat mensen van allerlei disciplines zich belangeloos inzetten voor dit project. En dat zoveel bedrijven adverteren, omdat ze de strijd tegen borstkanker steunen en zich aan dit doel verbinden. Daarnaast werken ook andere partijen, zoals freelancers, de drukker, distributiekanalen en PR- en reclamebureau, voor niets mee. De opbrengst komt voor de volle honderd procent ten goede aan de stichting. En, ondanks de onzekere economische tijden, maken we ook dit jaar weer een Pink Ribbon Magazine. Als multimediaconcern waar veel vrouwen werken vinden we het belangrijk om op deze manier bij te dragen aan de strijd tegen borstkanker. Een ziekte die een op de acht vrouwen in Nederland treft."

Media Parade
Pink Ribbon ambassadrice Quinty Trustfull presenteerde vanmorgen, samen met CEO Dick Molman van Sanoma Uitgevers, de overhandiging van de cheque aan Stichting Pink Ribbon. Dat gebeurt tijdens de Media Parade, de jaarlijkse week vol verrassende workshops en interactieve sessies over alles wat met media te maken heeft.

Op naar editie 6
Op dit moment wordt al enthousiast gewerkt aan Pink Ribbon 2009, nummer zes inmiddels. Elk jaar wordt een nieuw team samengesteld uit vrijwilligers van verschillende tijdschriften. Dit keer is de leiding in handen van Erika Arps, adjunct-hoofdredacteur van weekblad Flair. De uitdaging is groot: met opnieuw een mooi en spraakmakend magazine minimaal evenveel geld binnenhalen als in 2008. En liefst weer meer nog...

Overzicht opbrengst van Pink Ribbon magazine en besteding door Stichting Pink Ribbon

Editie 1 in 2004: ¤ 532.545,00
Opzetten van website www.borstkanker.nl, een bron van informatie voor patiënten en hun familieleden. Dankzij de opbrengst van Pink Ribbon 2004 kan de website voor een periode van vijf jaar continu bijgewerkt en verbeterd worden.

Editie 2 in 2005: ¤ 561.439,00
Ontwikkelen van een kwaliteitsmonitor om de kwaliteit en voorzieningen van borstkankerzorg in ziekenhuizen te meten en actueel in kaart te brengen. Daarmee weten patiënten welke zorg en voorzieningen zij waar kunnen verwachten. Tevens helpt de monitor de zorgaanbieders hun kwaliteit van borstkankerzorg inzichtelijk te maken en waar nodig te verbeteren.

Editie 3 in 2006: ¤ 670.735,00 en
Editie 4 in 2007: ¤ 875.648,76 + Libelle-actie ¤ 154.675,04 = ¤ 1.030.323,80 Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering van de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten. Patiënten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning na hun ziekte. Met het geld van Sanoma gaat Stichting Pink Ribbon in alle academische ziekenhuizen projecten financieren die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. Daarnaast zal een onderzoek gefinancierd worden waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten in alle academische ziekenhuizen worden verzameld en geanalyseerd.

Editie 5 in 2008: ¤ 900.422,49
Nieuwe projecten om de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten en hun naasten te verbeteren. Pink Ribbon heeft aan tien academische ziekenhuizen financiering toegekend voor psychosociale zorgprojecten en voor het gezamenlijk ontwikkelen van een vragenlijst. Met deze vragenlijst kunnen bij patiënten vroegtijdig emotionele problemen gesignaleerd worden en kan passende en tijdige psychosociale zorg worden geboden. Die lijst zal een schat aan informatie opleveren over de problemen die spelen bij borstkankerpatiënten en op welk moment. Daarnaast kan vastgesteld worden hoe tevreden patiënten zijn over de geboden zorg. Op basis van deze gegevens kunnen aanbevelingen voor verbeteringen worden gedaan. Ook kunnen zorgverzekeraars richtlijnen gaan opstellen voor psychosociale zorg.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen ­ Sanoma Magazines Netherlands ­ een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (