Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 31 maart 2009

NRC nuanceert HOI cijfers
Nieuwe abonnementsvormen NRC Media doen het goed

NRC Media doet het financieel goed, tegen de trend in. Betaalde uitgaven zoals nrc.next, NRC ePaper, Weekendabonnement, NRC De Week groeien, het Webabonnement zelfs met bijna 20%. Van alle abonnementsvormen die NRC Media aanbiedt, daalt alleen het traditionele zesdaagse papieren abonnement in abonnee-oplage.

NRC Media nuanceert de betekenis van de oplagecijfers die Het Oplage Instituut (HOI) vandaag presenteerde. "Net als de meeste andere dagbladuitgeverijen in Nederland verloren wij vorig kwartaal abonnees ten opzichte van het jaar daarvoor, maar een stuk minder dan de HOI cijfers doen vermoeden", zegt directeur-uitgever Gert-Jan Oelderik van NRC Media.

Om financieel gezond te blijven heeft NRC Media ervoor gekozen terughoudend te zijn met speciale kortingsabonnementen en proefabonnementen omdat deze meer kosten dan ze opleveren. In de HOI-meting maakt het niet uit of een krant (vol-) betaald wordt verkocht of gratis wordt weggegeven. De daling in oplage van het zesdaagse abonnement, wordt dan ook vooral veroorzaakt door een veel lagere instroom van dat soort abonnementen.

De daling van nrc.next in het vierde kwartaal 2008 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007 is te verklaren door twee kostbare oplage-acties een jaar eerder (een losse verkoopactie rond Sinterklaas en een grootschalige huis-aan-huis samplingactie waarmee 150.000 exemplaren in drie dagen werden verspreid). Nog een andere verklaring zit in de prijs van proefabonnementen die in 2007 op een andere manier meetelden met de HOI stand dan in 2008. Het aantal abonnees van nrc.next is nu zelfs hoger dan ooit.

Oelderik: "Wij kiezen voor een gezond resultaat om te kunnen innoveren in nieuwe rendabele abonnementsmodellen, op papier, maar ook digitaal." Rendement is voor dagbladuitgeverijen in deze tijd essentieel. "Een gezond resultaat is de beste garantie voor kwaliteitsjournalistiek", zegt Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad en nrc.next. "Onze abonnees betalen primair voor de inhoud. Die moeten ze op een voor hen zo gemakkelijk mogelijke manier ontvangen of dat nou is via letters op papier of pixels op een scherm.''

NRC Media is dé leverancier van betaalde kwaliteitsinformatie in Nederland. Doel van de onderneming is het produceren en verspreiden van hoogwaardige journalistiek informatie ten behoeve van een publiek dat bereid is na te denken. De directie van NRC Media heeft volop vertrouwen in de markt voor betaalde kwaliteitsjournalistiek en daarmee in de toekomst. Dat vertrouwen is mede gebaseerd op de ervaring met NRC Handelsblad: een winstgevende krant met inmiddels ruim 800.000 lezers in het weekend, maar ook met winstgevende uitgaven als nrc.next, NRC ePaper en het Webabonnement.

Noot voor de redactie (