Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 31 maart 2009

Nederland leest massaal dagbladen
Dagelijks bereik dagbladen onverminderd hoog

Het dagelijks bereik van de Nederlandse dagbladen blijft onverminderd hoog. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de NOM Printmonitor 2008, de bron voor printbereik in Nederland. Op een willekeurige dag lezen zeven van de tien 13-plussers minimaal één dagblad, dat zijn 9,4 miljoen personen per dag.

Het bereik van dagbladen blijft onverminderd hoog, namelijk gemiddeld 69 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Bij mannen en welgestelden ligt dit aandeel hoger (respectievelijk is 71% en 76%). Slechts 7 procent van de Nederlanders leest nooit een dagblad. Door de diversiteit aan titels wordt iedere krantenlezer goed bediend. Ruim 4,6 miljoen zware krantenlezers lezen zelfs dagelijks meerdere titels. Hoewel de ontlezing onder jongeren vaak als trend wordt genoemd, leest nog altijd een ruime meerderheid (57%) in de groep 13-19 dagelijks een krant.

Gegarandeerd dagelijks bereik
Dankzij het grote aandeel onder de lezers van abonnees verschilt het bereik per dag van de week nauwelijks. Ook het bereik over de seizoenen is zeer stabiel. Voor adverteerders die hun communicatie afstemmen op 'momenten' is dit een sterk gegeven.

Dagbladmagazines blijvend sterk in bereik

Door een betere vraagstelling van NOM wordt het bereik van dagbladmagazines nu nauwkeuriger gemeten. Dat heeft voor alle titels een hoger bereikcijfer opgeleverd. Het bereik van M steeg naar 421.000 en dat van PS van de Week naar 201.000. Volkskrant Magazine houdt stand op 830.000 lezers. Het nog niet zo lang geleden gelanceerde Vrouw van De Telegraaf kreeg er zelfs een kwart miljoen lezers bij.

Gratis kranten
Het terugtrekken uit de markt van DAG heeft de categorie nauwelijks bereiksverlies opgeleverd. Deze groep bereikt dagelijks 21% van de Nederlanders.

Multimediaal bereik

Uit de NOM-cijfers valt op te maken dat het bereik van dagbladen in Nederland zeer stabiel is. Online weten de titels echter veel publiek te winnen. Eerder dit jaar werd bekend dat de dagbladportals in 2008 30% meer bezoekers hebben aangetrokken.

"Half april zullen voor het eerst de gecombineerde bereikcijfers van NOM/STIR gepubliceerd worden. Voor Nederland een primeur. In deze publicatie zullen onafhankelijke gegevens bekend worden gemaakt, namelijk bereikcijfers over de dagbladen en dagbladportals heen. Voor de mediasector een uniek inzicht in de totale lezerskring van nieuwsmerken" aldus Erik Grimm, Hoofd Onderzoek bij Cebuco.

Olaf Croon, Directeur Cebuco: "De nieuwe NOM-cijfers zijn een mooi resultaat voor de dagbladen. Onderschat de rol van dagbladen niet! Naast 'een moment voor jezelf' is het lezen van een krant een vast en geliefd ritueel van de daginvulling."

"Het bestaansrecht van dagbladen wordt door de nieuwe cijfers gelukkig onderstreept. Mijn verwachting is dat het bereik van de dagbladmerken zal toenemen. Omdat deze merken voldoen aan criteria als deskundig, betrouwbaar, duidelijk, objectief en feitelijk. Het DNA van de dagbladmerken. "



Ingezonden persbericht