4. Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over problemen
bij verpleeg- en verzorgingshuizen
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over problemen bij
verpleeg- en verzorgingshuizen
Kamerstuk, 29 april 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2923309
29 april 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten
(SP) over problemen bij verpleeg- en verzorgingshuizen.
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht "Verpleeghuis Regina Pacis moet
wijken"? 1)
Antwoord 1
Ik heb kennis genomen van het bericht in "de Gelderlander" van
donderdag 20 maart jl., waarin wordt gemeld dat het bestuur van
verpleeghuis Regina Pacis, dat haar bewoners heeft ondergebracht in
tijdelijke huisvesting "Casa Intermezzo", geen toestemming heeft om
ook na eind 2010 gebruik te blijven maken van deze voorziening. De
bewoners kunnen niet terugkeren naar de oude huisvesting omdat die
inmiddels gesloopt is. De situatie is dus onomkeerbaar.
Het bestuur heeft mij bij brief van 10 februari 2009 van deze
problematiek op de hoogte gesteld.
Vraag 2
Erkent u dat het onacceptabel is wanneer in 2010 180 bewoners op
straat komen te staan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 2
Ja, ik vind het niet aanvaardbaar als in 2010 de bewoners van de
tijdelijke huisvesting op straat zouden komen te staan. Immers, mensen
die over een indicatie beschikken voor zorg inclusief verblijf dienen
deze vorm van zorg ook te kunnen ontvangen. Indien er geen oplossing
wordt gevonden met betrekking voor de beoogde nieuwbouw voor Regina
Pacis, dienen daarom in de regio Arnhem maatregelen te worden genomen
om te allen tijde te voorkomen dat de bewoners niet de passende zorg
inclusief verblijf kan worden geboden.
Vraag 3
Is er voldoende opvang in de regio voor deze mensen bij andere
zorginstellingen? Zijn er wachtlijsten in de regio? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 3
Er is op dit moment niet voldoende opvang voor de bewoners van Casa
Intermezzo bij andere zorginstellingen in de regio. Vraag en aanbod
zijn momenteel goed op elkaar afgestemd. Er is dus weinig leegstand en
er zijn weinig wachtlijsten voor verpleeghuisplaatsen.
Casa Intermezzo kan nog ongeveer 2 jaar worden gebruikt. Er is dus nog
geen acuut probleem. Wel moet op korte termijn worden onderzocht,
indien de nieuwbouw van Regina Pacis niet snel kan starten, welke
andere oplossingen kunnen worden geboden. Het is aan het zorgkantoor
hier op korte termijn actie op te ondernemen. Ik zal hierover met het
zorgkantoor op korte termijn in overleg treden.
Vraag 4
Hoe groot zijn de financiële problemen van Attent, waardoor de
nieuwbouw stokt? Bent u bereid te onderzoeken of dit ook de zorg
raakt?
Antwoord 4
Voor zover mij bekend spitst de financiële problematiek zich toe op
het gegeven dat de oudbouw nog voor een aanzienlijk bedrag in de
boeken staat waardoor, zoals de instelling mij heeft gemeld, het
verstrekken van financiering voor de nieuwbouw bij de banken op
problemen stuit.
Vraag 5
Is de Inspectie bekend met Casa Intermezzo van Innoforte? Zo ja, wat
is uw oordeel over de locatie? Zo nee, bent u bereid daar te
inspecteren?
Antwoord 5
De Inspectie is bekend met de tijdelijke huisvesting Casa Intermezzo.
Het betreft een tijdelijke voorziening waar verschillende
zorginstellingen uit de regio Arnhem die verbouwen of nieuwbouw plegen
gebruik van maken. De tijdelijke voorziening is onder
verantwoordelijkheid van de Stichting Innoforte gerealiseerd voor een
periode van vijf jaar. Het toenmalige College Bouw Zorginstellingen
heeft dit geëntameerd.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg ziet op dit moment geen
inhoudelijke reden om bij locatie Casa Intermezzo van Regina Pacis een
inspectiebezoek af te leggen, maar de inspectie verricht in het tweede
kwartaal van dit jaar wel een onderzoek naar de kwaliteit van zorg in
Insula Deï (zie vraag 7).
Vraag 6
Wat is uw oordeel over de situatie in de instelling Insula Deï,
waarover de voorzitter toegeeft dat er sprake was van incidenten? 2)
Antwoord 6
Uit informatie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg is mij
gebleken dat de verhuizing naar de nieuwbouw van Insula Deï niet
geheel zonder problemen is verlopen. Voor een deel waren deze
problemen het gevolg van het feit dat op het moment van de verhuizing
de nieuwbouw nog niet in alle opzichten gereed was. Deze problemen
zijn inmiddels opgelost. Ook het gegeven dat een deel van het gebouw
in gebruik werd genomen door 40 bewoners en een deel van de
organisatie van Regina Pacis was debet aan de problemen. De
cultuurverschillen tussen de beide organisaties werden aanvankelijk
onderschat. De situatie is door het bestuur van de instelling
onderkend en men heeft, zoals ook uit het door u genoemde
krantenbericht blijkt, stappen gezet om de organisatie weer geheel op
orde te brengen.
Vraag 7
Bent u bereid de inspectie te laten onderzoeken of de zorg in Insula
Deï op orde is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u de Kamer daarover
informeren?
Antwoord 7
De Inspectie verricht in het tweede kwartaal van dit jaar een
onderzoek. Tijdens dit bezoek beoordeelt de inspectie de kwaliteit van
zorg in Insula Dei. De resultaten van dit bezoek worden - conform
reguliere procedure - op de website van de IGZ (www.igz.nl) openbaar
gemaakt. Het gedeelte van de nieuwbouw van Insula Deï waar Regina
Pacis gebruik van maakt is recent getoetst door de IGZ in het kader
van de Bopz aanmerking. Resultaat van dit bezoek is dat deze
aanmerking zal worden afgegeven.
Vraag 8
Hoe oordeelt u over de problemen bij de Zorgboog? 3)
Antwoord 8
Hiervoor wijs ik u op het spoeddebat dat ik op 14 april jl. met de
Kamer heb gevoerd en de antwoorden op de Kamervragen van Leijten en
Agema van dezelfde datum (Kamervragen 2009Z06518, 2009Z06063 en
2009Z05923).
Vraag 9
Wat is uw oordeel over de klacht van de OR dat er bezuinigd is op de
zorgverlening en dat er te veel geld wordt uitgegeven aan
interim-personeel? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 10
Bent u bereid de OR er op te wijzen dat hij het recht heeft (in de Wet
Toelating Zorginstellingen (WTZi)) om de Ondernemingskamer te laten
onderzoeken of er sprake is van wanbeheer? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
kunt u de Kamer informeren over de uitkomsten daarvan?
Antwoord 9, 10
Ik heb een brief van 27 maart van de centrale cliëntenraad, de
ondernemingsraad, de raad van bestuur en de raad van toezicht van de
Zorgboog ontvangen met de volgende passage: "De media wekken de indruk
dat de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening schrikbarend
achteruit holt, dat de Zorgboogdirectie verkeerde prioriteiten stelt,
dat met het vertrek van een van de bestuurders ook de menselijke kant
van de zorg is verdwenen, dat er een angstcultuur heerst en dat De
Zorgboog kampt met ernstige financiële problemen. Wij, Centrale
Cliëntenraad, Ondernemingsraad, Raad van bestuur en Raad van Toezicht,
herkennen De Zorgboog niet in dit beeld. En het laat onze medewerkers,
vrijwilligers, cliënten en relaties niet onberoerd."
De tekst van de volledige open brief is te lezen op
http://www.zorgboog.nl/assets/Poster_open_brief.pdf
Uit het bovenstaande blijkt dat er geen aanleiding is te menen dat de
OR behoefte heeft aan onderzoek door de Ondernemingkamer. Bovendien is
bij de invoering van de WTZi uitvoerig gecommuniceerd met de
belanghebbenden. Ik vertrouw er op dat bij Ondernemingsraden van
zorginstellingen bekend is wat de rechtsmiddelen zijn die hen ten
dienste staan.
Vraag 11
Bent u bereid een onderzoek te (laten) doen onder ondernemingsraden
van verzorgings- en verpleeghuizen om een beeld te krijgen over de
mate van irritatie over het besteden van zorggeld? Zo ja, wanneer kunt
de Kamer over de uitkomsten informeren? Zo nee, waarom gebruikt u dit
instrument niet voor uw early warningsystem? Erkent u dat, als er
artikelen in kranten verschijnen, het dan eigenlijk al te laat is?
Antwoord 11
Ik acht een onderzoek van de mate van irritatie van ondernemingsraden
niet zinvol. Op dit moment wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een
early warning systeem. Ik hoop de Kamer voor het zomerreces hierover
te kunnen informeren.
1) De Gelderlander, 20 maart 2009
2) De Gelderlander, 20 maart 2009
3) Eindhovens Dagblad, 21 maart 2009: "Verkeerde prioriteiten
Zorgboogdirectie"
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport