Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 23 feb 09

Rocco en zijn broers een nieuw europa met oude problemen

Nederlandse première Rabozaal Stadsschouwburg Amsterdam, 3 mei 09

van Luchino Visconti, Pasquale Festa Campanile, Massimo Franciosa, Giovanna Cecchi, Enrico Medioli, Vasco Pratolini naar de film Rocco e i suoi fratelli regie Ivo van Hove
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Jan Versweyveld
compositie/sounddesign Harry de Wit
met Fred Goessens, Fedja van Huêt, Hans Kesting, Hugo Koolschijn, Celia Nufaar, Alwin Pulinckx, Halina Reijn, Eelco Smits, Leon Voorberg, Stef Aerts, Elise Schaap
productie Toneelgroep Amsterdam / RuhrTriennale

Rocco en zijn broers is een theaterbewerking van de veelgeprezen film Rocco e i suoi fratelli (1960), van de Italiaanse filmmaker Luchino Visconti. Het is een verhaal over migratie, over de gespannen verhouding tussen traditie en vooruitgang, maar ook een melodrama over broeder- liefde en verlies van zelfrespect. Op 27 sep 08 ging de voorstelling tijdens het Duitse theater- festival RuhrTriennale in première. Rocco en zijn broers is exclusief te zien in de nieuwe Rabo- zaal van Stadsschouwburg Amsterdam en staat centraal tijdens Tamtam, het jaarlijkse festival van TA (1 t/m 16 mei 09).

synopsis
Een weduwe trekt met haar vier zoons vanuit het arme zuiden van Italië naar Milaan om een nieuw leven te beginnen. Simone (Hans Kesting), de op één na oudste zoon, probeert een bokscarrière op te bouwen. Hij wordt verliefd op de prostituée Nadja (Halina Reijn). Zijn wereld stort in als ze hem afwijst. Simone verliest zichzelf in drank, gokken en criminaliteit. Zijn jongere broer Rocco (Fedja van Huêt) probeert de familie-eer te redden en vervult gaandeweg Simone's niet vervulde dromen. Wanneer Nadja verliefd op hem wordt, probeert Rocco dit voor zijn broer verborgen te houden. Tevergeefs, Simone verkracht haar terwijl Rocco machteloos moet toekijken.

luchino visconti
Visconti (1906 ­ 1976) werd geboren in Milaan in een rijke familie van adel. In de jaren `30 vertrok hij naar Parijs, waar hij regie-assistent werd van Jean Renoir. In 1943 schreef en regisseerde hij zijn eerste speelfilm Ossesione. Na WOII bekeerde hij zich tot het Marxisme. Visconti's werk maakt een ontwikkeling door van neorealistische films naar gestileerde en soms barokke drama's. Thema's zijn moreel verval en klassenstrijd, tegen de achtergrond van een veranderende maatschappij.

ivo van hove
Eerder regisseerde Van Hove de filmscripts Faces en het veelgeprezen Opening Night van John Cas- savetes. Tijdens het Holland Festival 2009 regisseert Van Hove ook het Antonioni-project, naar drie films van de Italiaanse filmmaker Michelangelo Antonioni. Van Hove: `De scripts van Visconti en Anto- nioni zijn niet toevallig uit het begin van de jaren '60, de tijd waarin de wederopbouw materieel is vol- tooid, maar het oude waarden- en normensysteem zorgt voor een emotioneel vacuüm. Onze huidige tijd vertoont hiermee vele parallellen. Globalisering en ontworteling zetten overgeleverde tradities en waarden onder druk.'

1/2





EINDE PERSBERICHT /